«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Тема: Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій

Мета: сформувати поняття про бактерії як найменші одноклітинні  організми; ознайомити з  будовою  бактерій, особливостями їх розмноження та поширенням; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість;виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.
Очікувані результати: учні називають середовища існування бактерій, ознаки бактеріальних клітин; описують будову бактеріальної клітини; характеризують прояви життєдіяльності бактерій; розпізнають бактерії на фотографіях
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
І.Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1.Фронтальна бесіда:
1.      Чи є серед грибів одноклітинні організми? Назвіть їх.
2.      Які особливості будови клітини дріжджів?
3.      Які особливості дихання, живлення та розмноження дріжджів?
4.      Яка роль   дріжджів у житті людини?

2.Конкурс сенканів на тему «дріжджі»  (частина домашнього завдання)
Наприклад:
Дріжджі
одноклітинні,  мікроскопічні   
брунькуються, розщеплюють,  живляться
використовують для випічки хліба
гриби
3. Вправа «Вірю – не вірю»
Чи вірите ви, що   дріжджі…..
1. …відносяться до еукаріотичних організмів
2. …багатоклітинні організми
3. …. можуть пересуватись за допомогою джгутиків або війок
4….  можуть викликати захворювання у людей
5…. використовують у виноробстві
6. …. розмножуються брунькуванням
7….. використовують  у хлібовипіканні
8….. використовують для лікування хвороб
9…. не мають ядра
10….. мають вакуолі
Вірні відповіді:
     1
     2
      3
     4
     5
     6
     7
     8
     9
    10
     +
     -
     -
   +
    +
    +
     +
     +
     -
     +

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя:
                                                Хоть острым взглядом нас природа одарила.
                                               Но близок оного конец имеет сила
                 Сколь много микроском нам тайностей открыл
    Невидимых частиц и тонких в теле жил
                                                                           М. Ломоносов
ü  Поміркуйте, про які невидимі часточки, можливо, говорив автор цих рядків?
    Першим дивовижним мисливцем за бактеріями, який заглянув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоній Левенгук. У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руки,  Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття.  Свої спостереження Левенгук описував у спеціальних листах, які регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, на чолі якого стояв тоді знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і незнаний світ живих істот. Сам Левенгук називав їх «живими звірятами» і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Ці чудові відкриття неука-природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу і починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями  мети і завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Поширення бактерій
Запитання до учнів:                                  
ü  Де поширені бактерії?
Очікувані відповіді учнів: у грунті, у повітрі, у воді,  на предметах вжитку, на шкільних меблях тощо.
Доповнення вчителя:
      Дійсно,  на планеті існує незліченна кількість бактерій. Їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, в льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті. Бактерії живуть навіть на висоті 30 кілометрів над Землею. Це особливий вид жовто-оранжевих бактерій, які перебувають там постійно. У повітрі, яке пронизане космічними променями, де температура нижче —50...-55 °С, вони почуваються добре й успішно розмножуються.
Повідомлення учня:
«Бактерії – екстремали»
   Вчені виявили бактерії в гарячій розплавленій земній корі під дном океану. Знахідка була зроблена випадково, коли вчені досліджували залізовмісні породи під дном Тихого океану. Нові бактерії були виявлені на глибині 280 метрів нижче морського дна, коли досліджували структуру океанічних порід безпосередньо під дном. Початковий аналіз показав, що бактерії живуть за рахунок тепла, але не використовують кисень, оскільки на такій глибині його мізерно мало, а крім того в присутності кисню можуть споживати і залізо для проведення окислювальних реакцій в клітинах.
Складання опорної схеми  "Середовища існування бактерій"
Це цікаво!


В організмі людини  міститься в 10 разів більше бактерій, ніж власних клітин, найбільша кількість цих бактерій знаходиться на шкірі і в травному тракті

2. Будова бактеріальної клітини

Завдання учням : розгляньте на таблицях рослинну клітину  і клітину бактерії, знайдіть риси подібності  та відмінності. Побудуйте діаграму «Вена»

Проектування зображення  рослинної клітини та клітини бактерії на екран.

 Побудова діаграми "Вена"
В  лівому колі учні записують ознаки притаманні рослинній клітині, а в правому -  бактеріальній. В середній частині, яка  утворена перекриванням двох кіл учні записують спільні ознаки рослинної  і бактеріальної  клітин.           
( Учні вказують на  риси подібності рослинної і бактеріальної клітини: клітинна стінка, цитоплазма, плазматична мембрана апасні речовини;  та формулюють висновок про рівень організації бактерій)
                                        Особливості будови бактеріальної  клітини
Проектування зображення бактеріальної клітини  на екран.

Розповідь вчителя з елементами бесіди:
Бактеріальна клітина зовні вкрита щільною клітинною оболонкою.
ü  Яку функцію вона виконує?  (захисну і опорну).
     У деяких бактерій оболонка набрякає. Утворюючи навколо клітини слизову капсулу. Під клітинною оболонкою розташована плазматична мембрана, яка відіграє важливу роль у регуляції надходження  в клітину  необхідних речовин та виведення назовні продуктів обміну.  
ü  Що знаходиться у цитоплазмі?  (органели)
        У цитоплазмі знаходяться різноманітні мембранні структури, що виконують функції мітохондрій, пластид та інших органел, які відсутні у бактеріальній клітині. Також в цитоплазмі помітна кільцева молекула ДНК, яка не відмежовується мембраною від цитоплазми.
ü  Яку функцію виконує кільцева молекула ДНК?  (відповіді учнів і корекція відповідей вчителем)
      Для деяких бактерій характерною ознакою є наявність одного або декількох джгутиків.
ü  Яку функцію вони виконують?   (здійснення руху)
У кінці уроку учні формулюють висновок і записують його в зошити.
Висновок: бактерії – примітивні доядерні організми, поширені скрізь.     

3. Особливості  життєдіяльність бактерій
Робота в групах:
Завдання: використовуючи текс підручника, додатковий матеріал, підготувати відповіді на  запитання та скласти  до відповіді опорну схему:
1 група –  Які  способи живлення характерні для бактерій?
2 група  - Які особливості процесу дихання бактерій?
3 група – Як розмножуються бактерії?
4 група – Як бактерії переносять несприятливі умови навколишнього середовища?
Відповіді груп на поставлені питання .
Складання опорних схем.

4. Різноманітність форм бактеріальних клітин 
Бесіда:
·         Як ви гадаєте, чи всі бактерії однакові? (Ні.)
·         А чим можуть відрізнятися бактерії між со­бою? (Зовнішнім виглядом, формою, способом і умо­вами життя.) 
Розповідь вчителя : Історично бактерії поділяли за формою на кулясті бактерії (коки), паличкоподібні (бацили),  звивисті (спірили — форми зі спіральними завитками;спірохети) та вигнуті подібно до коми – вібріони. Кулясті бактерії можуть утворювати пари (диплококи), об’єднуватись в ланцюжки (стрептококи) чи грона (стафілококи)
Проектування зображення на екран  "Форми бактеріальної клітини"
Але тому, що бактерії дуже дрібні та мають відносно схожі форми, класифікація, заснована на формі, не була успішною. Перша формальна класифікація з'явилася після розробки Гансом Хрістіаном Грамом методики фарбування за Грамом, що розділяє бактерії за структурними характеристиками клітинної стінки.
Повідомлення учня:
   Фарбування за Грамом (або метод Грама) —  виведений метод розрізнення бактерій за допомогою фарбування їх певним методом на дві великі групи: Грам-позитивні і Грам-негативні), що розрізняються хімічними та фізичними властивостями їх клітинної стінки. У медицині фарбування за Грамом виконується при аналізі крові, коли підозрюється інфекція. Цей метод набагато швидший, ніж звичайні методи  і особливо важливий, коли визначення типу інфекції необхідно для прогнозу та вибору методу лікування. При аналізі, наприклад, коки і спороносні форми бактерій, а також дріжджі — грам-позитивні  забарвлюються в синяво-чорний (темно-синій) колір, більшість інших бактерій — грам-негативні і забарвлюються в червоний колір, ядра клітин еукаріот набувають яскраво-червоного кольору, а цитоплазма — рожевого.

V. Узагальнення та систематизація знань

1.Фронтальна бесіда
1. Які організми називають еукаріотами?
2. Які організми називають прокаріотами? Наведіть приклади прокаріот.
3. Чи є серед бактерій багатоклітинні організми ?
4. Які особливості будови бактеріальної клітини?
5. Де поширені бактерії?

2.Скласти сенкан на тему «бактеріі»
Наприклад:                                   бактеріі
                                            Безядерні,      кулясті
                                Розмножуються, живляться, дихають
                              Мікроскопічні   організми нашої планети
                                                   прокаріоти

3. Допишіть речення:
1. За формою розрізняють бактерії:_________________________. (кулясті, паличкоподібні, звивисті, вигнуті подібно до коми тощо)
2. За несприятливих умов клітини бактерій вкриваються товстою оболонкою утворюючи _________________.(цисти )
3. Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, є________________ . (паразитами)
4. Бактерії, які живляться рештками відмерлих організмів , є______________ .   (сапротрофами)
5. Основний спосіб розмноження бактерій -  ___________________ . (поділ клітини навпіл)
6. За типом дихання бактерії поділяються на ________________ та _____________ .(аероби та анаероби)
7. За способом живлення бактерії поділяються на _______________ та ______________. (автотрофи та гетеротрофи)

4. Вставити пропущені слова, використовуючи довідковий матеріал.
Бактерії належать до ___________ організмів. Практично немає місця на Землі , де б _____________ бактерії. Особливо багато їх у __________. Клітина бактерій  не має ___________. У центральній її частині знаходиться _________________, що містить _____________ замкнуту у вигляді  _______________ . У клітині відсутні органоїди: ______________, ______________ та інші. Значна кількість  бактерій  утворює __________.

Слова для довідки:
 Молекулу ДНК, не зустрічалися, ґрунті ядра, мітохондрії, пластиди, , кільця, слизову  капсулу,  спадковий матеріал, одноклітинних.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Складання Т- схеми до уроку
                                                                       Т
Я знав
Я дізнався


VІІ. Домашнє завдання
1.Завдання для всього класу.
Прочитати відповідний параграф підручника
2.Індивідуальні та творчі  завдання
Завдання творчим групам: підготувати повідомлення на тему:
1 група – роль бактерій  у природі;
2 група – бактерії – симбіонти;
3 група – значення бактерій у житті людини;

1 коментар: