«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Урок - узагальнення з теми «Вступ. Організм людини як біологічна система»

Мета уроку: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Вступ. Організм людини як біологічна система»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати потребу здорового способу життя
Очікувані результати: учні дають визначення біологічними наукам, що вивчають людину; учні характеризують раси людей, клітинну будову організму людини, типи тканин; учні пояснюють роль біологічних і соціальних факторів в еволюції людини, принципи регуляції функцій організму.
Тип уроку:    урок узагальнення знань
І.Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.     
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
Мета уроку: узагальнити набуті знання з теми  «Вступ. Організм людини як біологічна система»;
Завдання уроку:
·         узагальнити знання з теми;
·         систематизувати знання з теми;
·         проконтролювати знання з теми;
·         коригувати знання з теми.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф уроку:                               «Найважчий крок в житті – оцінити себе»
                                                                                                            З народної мудрості
Слово вчителя:
  Сьогодні на уроці ви продемонструєте свій рівень знань з теми «Вступ. Організм людини як біологічна система», і не тільки продемонструєте, а й будете виставляти   самостійно собі бали за кожне завдання. Всього  пропонується 5 завдань  (останнє завдання  - за бажанням учня). Бали за виконані завдання ви будете виставляти  в результаті взаємоперевірки, паралельної перевірки всім класом, оцінювання однокласниками чи вчителем в залежності від  змісту завдання. 
                                                         Картка самооцінювання
         Назва завдання
Максимальний бал за вірну відповідь
                Мій бал
1. «Термінологічне лото»
               1 бал

2. «Так, ні»
               2 бали

3. Тестові завдання
               2 бали

4.«Німий малюнок»
               3 бали

5. «Творча лабораторія»
               4 бала

Загальна сума балів:
             12 балів


ІV. Узагальнення і систематизація знань
1.Вправа «Термінологічне лото»
На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки вибирають аркуш і дають визначення терміну.
Приклади термінів:
Анатомія, фізіологія, медицина, валеологія,  орган, тканина, нейрон, аксон, дендрит, клітина, фізіологічна система органів, функціональна система органів, раса, антропогенез, здоров’я, хвороба тощо.
2. Вправа  «Так, ні»
·         гістологія вивчає будову  і функції клітин (ні)
·         в основі поділу людей на раси лежить така ознака як об’єм головного мозку (ні)
·         у комплексі Гольджі формуються лізосоми (так)
·         крім органел, у цитоплазмі клітин є включення (так)
·         в організмі людини є клітини здатні до руху (так)
·         міжклітинна речовина хрящової тканини міцна і тверда (ні)
·         Сульфур відноситься до органогенних елементів (ні)
·         нуклеїнові кислоти відносяться до органічних речовин (так)
·         до травної системи відносяться слинні залози (так)
·         функціональна система складається з однієї фізіологічної системи (ні)
3. Тестові завдання
1.Будова епітеліальної тканини характеризується:
а)чітким виділенням міжклітинної речовини   б) розташуванням клітин щільно одна до одної    в)видовженістю клітин                              г)наявністю у клітин тіла і відростків
2.В основі поділу людей на раси лежить ознака:
а)культура                            б)колір шкіри   
в)територія проживання     г)спільна мова
3.У кажіть органелу клітини, у якій  відбувається синтез білка:
а)мітохондрія      б)ядро       
в)рибосоми          г)лізосоми
4.Укажіть  структуру, яку не містить  клітина людини:
а)клітинний центр     б)комплекс Гольджі     
 в)пластиди               г)ядро
5.Кров – це:
а)епітеліальна тканина                          б)сполучна тканина      
в)до тканини не відноситься                 г)нервова тканина
6.До якого класу належить людина:
а)Ссавці        б)Хордові                в)Примати                   г)Гомініди

4.Вправа «Німий малюнок»

1.Розглянье схему будови клітини людини та підпишіть її компоненти:

2.Підпишіть тканини, які зображені на малюнку:

3. Підпишіть тканини, які зображені на малюнку:

5.«Творча лабораторія»
(учні відповідають на запитання підвищеного рівня складності)
1.Поясніть твердження: «Рука є не лише предметом праці, а й продуктом праці».
2.Поясніть твердження: «Людиноподібні мавпи – не наші предки, а скоріше рідні або двоюрідні брати, які зберегли багато рис спільного предка».
3.У чому полягає багатофункціональність органів і фізіологічних систем? Наведіть приклади.
4.Чому людина може жити в усіх географічних зонах, навіть у космосі?
5.У чому полягає біосоціальна природа людини?
6.Як ви думаєте, які клітинні органели повинні бути у всіх клітинах, а які – тільки в деяких? Відповідь поясніть.
7. Яка роль мови у становленні виду Людина розумна?
8.Чи відрізняється будова клітин людини від клітин тварин? Чи мають специфічні ознаки клітини людини? Відповідь обґрунтуйте.
V.Підбиття підсумків уроку
Учні самостійно підводять підсумки уроку, підраховують  та виставляють до картки  кількість балів, які вони отримали на протязі уроку
VІ. Домашнє завдання
1.Завдання для всього класу.
Повторити матеріал підручника
2.Індивідуальні та творчі  завдання.
Підготувати цікаві факти про опорно- рухову систему людини

2 коментарі: