«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Україна - наш спільний дім

Мета: поглибити знання учнів про незалежну Україну та її державні символи, проаналізувати етапи здобуття українським народом державної самостійності; розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати і критично оцінювати історичні факти, робити висновки, відстоювати власну позицію; виховувати почуття патріотизму та національної гордості, любов до рідного краю, розуміння своєї причетності до подій, що відбуваються в Україні, формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів України.
Обладнання: зображення Державних Символів України – Державного Прапора України, Державного Герба України, карта України, видання Конституції України, музичні записи Державного Гімну України та пісні Т. Петриненка «Україна».
На дошці розміщено зображення державних символів: Державного Прапора та Державного Герба України.
Епіграф уроку:       Свою Україну любіть. Любіть її ….
                                    Во врем’я люте.
                                    В останню тяжкую минуту за неї Господа моліть.
                                                    Т.Шевченко
Учитель: – Дозвольте привітати вас із першим уроком вашого першого дня в школі в новому навчальному році. Його тема буде такою ж урочистою, як і цей день. Двадцять років тому, як вінець багатовікових державотворчих пошуків українців, на політичній карті світу постала незалежна Українська держава. Це був справді епохальний прорив України до нового політичного буття, який започаткував новітню сторінку історії нашого народу. А що для вас означає це величне слово - Україна? (Відповіді учнів, заповнення «асоціативного куща»)
Вчитель:  Дійсно, Україна – це і наша земля, і наша культура, і наша українська мова. Наша країна багата своєю історією. А чи знаєте ви історію своєї держави? Ось зараз ми це і перевіримо (клас поділяється на 2 команди.)
Умови конкурсу: упродовж 1хв. 30 с. дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо відповіді не знаєте, говоріть далі… Чим швидше відповідатимете, тим більше отримаєте запитань. Відповідь приймається від будь-якого члена команди, головне, щоб вона була правильна. За правильну відповідь – 1 бал.
Запитання1- й команді:
  1. Хто з княгинь була першою християнкою на Русі? ( Княгиня Ольга.)
  2. Який князь загинув від укусу змії? (Олег.)
  3. Який знак князя Володимира ми використовуємо в незалежній українській державі? (Тризуб.)
  4. Старовинні українські меблі, що зростили український народ. (Колиска.)
  5. Про нього сказано: він – усьому голова. (Хліб)
  6. Найвідоміший народний музичний інструмент, який використовували козаки. (Кобза)
  7. Фарбовані або орнаментовані курячі яйця. (Крашанка, писанки)
  8. Скільки заповідей Божих? (10)
  9. Без чого немає України? (Без верби і калини)
  10. Ім’я батька Тараса Шевченка. (Григорій)
Запитання 2й команді:
  1. Яка річка ділить Україну на Лівобережну та Правобережну? (Дніпро)
  2. Від якої грошової одиниці Київської Русі пішли рублені гроші? (Гривня)
  3. Як називається велике зібрання творів Т. Шевченко? (Кобзар)
  4. Старовинний «бар» для відпочинку? (Шинок)
  5. Що воно за трава, що й сліпий бачить? (Кропива)
  6. Як називають великодній хліб? (Паска)
  7. Найвідоміше фруктове дерево в Україні, оспіване в піснях та віршах. (Вишня)
  8. Як називається священна книга християн? (Біблія)
  9. Хто першим входить у нову хату? (Кіт)
  10. Ім’я дружини Т. Г. Шевченка. (не одружений)
                                  (вчитель підводить підсумки вікторини)
Вчитель:  Сьогодні ми з  гордістю можемо сказати, що Україна – незалежна суверенна держава, що засвідчує стаття 1 Конституції України:
«Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.»  (запис на дошці)
Бесіда з учнями.
- А що вам відомо з уроків історії про незалежність, суверенітет?
Учень: Незалежність - політична самостійність держави, відсутність підлеглості.
Учениця: Суверенітет – це незалежність держави, що полягає в її праві за власним розсудом розв’язувати свої внутрішні і зовнішні справи, без втручання в них будь-якої іншої держави. Проявляється у властивості державної влади самостійно видавати загальнообов’язкові для всіх членів суспільства правила поведінки, визначаючи і забезпечуючи єдиний правопорядок, права і обов’язки громадян, посадових осіб, державних, партійних, громадських організацій і органів.
Вчитель: Але шлях України до незалежності був тяжкий і тернистий. Важко назвати країну, яка б пережила те, що пережила Україна за більш ніж пів тисячоліття поневолення. Український народ завжди прагнув до створення власної незалежної Держави.
Учениця: Я – Україна, я – страдниця-мати,
Яка споконвіку була у ярмі
Турецькім, російськім...
Та всіх не назвати,
Бо зайди є різні, а муки одні.
Не тільки чужинці мене шматували,
Були і свої в нас жорстокі тирани.
Вони видавали укази й закони,
Тому і загинуло всіх нас мільйони.
Немов маля, що у муках народилось,
У долі, радості і різних неладах, -
Так я з неволі відродилась
І намагаюся стояти на ногах.
Ще зовсім молода та непокірна,
А на чолі – блакитно-жовтий стяг,
Прошу мені служити вірно,
Нехай Господь благословить мій шлях.
Вчитель: Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів. Відомий французький вчений И.Г. Коль у 1841 році писав „Немає найменшого сумніву, що колись велетенське тіло російської імперії розпадеться, і Україна стане вільною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою та історичною традицією. Україна роздерта поміж сусідами. Але матеріал для Української держави готовий: коли не нині, то завтра з’явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику незалежну українську державу”.
І довгожданий час настав. 16 липня 1990 року Верховна Рада Української республіки приймає важливий документ – Декларацію про державний суверенітет України. Декларація стала першим кроком до незалежності нашої держави, відчутним рушієм у боротьбі за волю.
Учениця:
Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра,
Як українця – без калини,
Без солов’я і рушника.
Народ, що вік при бурі й сонці,
Віддав землі, як мати доньці,
Всі сили, працю і любов,
Щоб Україна знов і знов,
Росла, цвіла!.. Щоб твердо стала
На шлях, який собі обрала.
І в незалежному житті
Долала всі шляхи круті.
Вчитель. Так, Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом стала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, зі своїми символами, мовою, чесними працьовитими, миролюбними людьми – українським народом. І сьогодні хочеться сказати словами відомого прикарпатського поета Степана Пушика:
„... Є на світі Україна! Не грудка, а земля з народом є!”
А чи могло бути інакше? Ні, інакше бути не могло. Не могла бути марно пролита кров тих, хто боровся за волю і незалежність, тих, хто вірив у перемогу, і тих, хто вірив у воскресіння. Хіба міг не почути Всевишній тих молитв, з якими звертався до нього славний син Тарас Шевченко:
Учениця: Молю, ридаючи, пошли,
Подай душі убогій силу,
Щоб огненно заговорила,
Щоб слово пламенем взялось,
Щоб людям серце розтопило,
І на Україні понеслось,
І на Україні освятилось...
Вчитель: 16 липня 1990 року назавжди залишиться в історії українського народу великим і пам’ятним днем. Здається, після того кожний день нашого життя був наповнений демократичними змінами і перетвореннями, про які ми зараз поговоримо, розглядаючи хроніку України.
Учень: 24 серпня 1991 року назавжди залишиться пам’ятним днем. У цей день проголошено Акт про незалежність України. Акт проголошення незалежності завершив тисячоліття прагнення українського народу до волі, до створення своєї суверенної держави.
А 1 грудня цього ж року відбувся всеукраїнський референдум, на якому Акт проголошення незалежності дістав переконливе підтвердження і схвалення.
Учень: За час своєї незалежності Україна подолала шлях від формальної республіки у складі колишнього СРСР до відомої у світі держави, - більше 120  країн визнали її, а майже з 90 країнами встановлено дипломатичні відносини.
Вчитель:   Двадцять років незалежності...
Для історії двадцять років – зовсім небагато.А як же довго  наш народ ішов до цього свята! Ішов через утиски, в’язниці й сибіри упродовж усієї історії від часів Київської Русі до наших днів. На цьому шляху загинула незліченна кількість кращих синів і дочок України, які відстоювали її незалежність.
Учениця:
Живи, Україно, живи для краси, 
Для сили, для правди, для волі!.. 
Шуми, Україно, як рідні ліси, 
Як вітер в широкому полі.
До суду тебе не скують ланцюги, 
І руки не скрутять ворожі: 
Стоять твої вірні сини навкруги 
З шаблями в руках на сторожі.
Стоять, присягають тобі на шаблях 
І жити, і вмерти з тобою, 
І прапори рідні в кривавих боях 
Ніколи не вкрити ганьбою!
Учитель:
– Кожна держава світу обов’язково має свої символи. Україна – не виняток. Державні символи України – Герб, Прапор, Гімн. Давайте пригадаємо з історії, що означають такі терміни як Герб, Прапор, Гімн, символ:
                    Вправа «Знайди відповідність» (робота в парах)
Герб
полотнище певного кольору чи кількох кольорів, часто з певним зображенням, що прикріплене до держала чи шнура; є офіційною емблемою держави, символом її суверенітету.
Гімн
офіційна емблема держави
Державний герб
наука, про слово, сукупність символів, що виражають певну ідею, почуття за допомогою уявних знаків
Державний прапор
1) у науці (логіці, математиці тощо) – те саме, що й знак; 2) у мистецтві – характеристика образу з точки зору осмислення, вираження ним якоїсь художньої ідеї.
Символ
відмінний символічний знак держави, міста, дворянського роду або окремої особи  тощо, зображений на прапорах, монетах, печатках, документах.
Символіка
урочиста пісня, прийнята як символ державної або класової єдності.
Вірні відповіді:
Герб – відмінний символічний знак держави, міста, дворянського роду або окремої особи  тощо, зображений на прапорах, монетах, печатках, документах.
Гімн – урочиста пісня, прийнята як символ державної або класової єдності.
Державний Герб – офіційна емблема держави.
Державний Прапор – полотнище певного кольору чи кількох кольорів, часто з певним зображенням, що прикріплене до держала чи шнура; є офіційною емблемою держави, символом її суверенітету.
Символ – 1) у науці (логіці, математиці тощо) – те саме, що й знак; 2) у мистецтві – характеристика образу з точки зору осмислення, вираження ним якоїсь художньої ідеї.
Символіка – наука, про слово, сукупність символів, що виражають певну ідею, почуття за допомогою уявних знаків.
Запитання до учнів:
 Що означає державна символіка України ? (Відповіді учнів).
Учень: – Герб нашої держави – тризуб – має глибокі історичні корені, належить до часів князювання в Києві Володимира Великого (980–1015 рр.). Він символізує ту ж трійцю життєтворчих енергій, що і хрест, – Мудрість, Знання і Любов, які виходять з одного джерела. Ми можемо пишатися нашим Гербом як символом загальнолюдських цінностей, що мають історичні корені.
Учениця: 2 вересня 1991 року над будинком Верховної Ради України було піднято синьо-жовтий прапор – символ незалежності та суверенітету нашої держави. А 28 січня 1992 року Верховна Рада України затвердила Державним прапором синьо-жовте полотнище. Синій колір символізує чисте небо, мир; жовтий – достаток і працелюбність. Прапор є офіційною емблемою, символом суверенітету України. Тому 23 серпня 2004 року на вшанування багатовікової історії українського державотворення, державної символіки України Указом Президента України було встановлено відзначати щорічно 23 серпня День Державного прапора України.
Учень: Гімн України – це головна пісня, яка виконується на всіх урочистих подіях. У його основу покладено мелодію пісні композитора ХІХ століття Михайла Вербицького на слова Павла Чубинського « Ще не вмерла України…»
Вчитель: А зараз давайте поговоримо про те, як ми з вами, учні 8 класу, поважаємо свою державну святиню. Отже, чи знаєте ви правила поведінки, коли піднімають або несуть прапор? Чи знаєте ви правила поводження з прапором? (відповіді учнів)
Учні: Під час підйому або внесення державного прапору України треба:
1)стояти струнко;
2)голова повернута в сторону прапора.
Зберігати прапор  треба в спеціально відведених для цього місцях.
 Використовувати зображення прапору треба тільки з  метою:
1)як символ української держави;
2)з пропагандою українських цінностей, українського авторитету.
Вчитель: Крім державних символів, Україна має й ще народні, поетичні символи. Які?
Варіанти відповідей учнів:
Мамина пісня, батькова хата, бабусина вишиванка, рушник, калина біля вікна, верба, чорнобривці – все це наші символи.
Вчитель:   Народнимит символами українці називають і прислів’я.
                                          Вправа «Зберіть» прислів’я
З’єднайте частини прислів’їв
                                                        
Де рідний край,..
…не так світить і сонце
У чужій сторонці…
…умій за неї постояти
Навіть у птахів…
… немає народу
Батьківщина – мати…
…там і під ялинкою рай
Кожна рослина…
…є батьківщина
Без мови…
… на своєму корені росте
                                                                   (відповіді учнів)
Вчитель: Яку моральну цінність характеризують прислів’я з попереднього завдання?
п
а
т
р
і
о
т
и
з
м


Вчитель: Україна в мирному оточенні сусідів змогла вступити в третє тисячоліття як цивілізована й багата країна. Великі і складні завдання покладаються сьогодні накожного її громадянина. А громадяни України – це ти і я, це люди, які постійно живуть в Україні, є патріотами своєї Вітчизни, готовими захищати її територію, працювати в ім’я її розвитку. Якісно нову державу як захисника інтересів громадян можуть створити якісно нові громадяни. Бо людина не може змінювати світ у позитивному плані, якщо не змінить себе, свою свідомість, якщо не стане людянішою, відповідальнішою.
Думаю, що і у вашому житті наступить той момент, коли ви задасте собі запитання; "Чи потрібен я Україні таким, яким є сьогодні? Що я можу зробити, щоб більше знати, уміти?" Адже майбутнє України — це духовно багата, фізично здорова, освічена молодь.
Учні відповідають. (Добре вчитися, щоб у майбутньому оволодіти якоюсь спеціальністю і приносити користь своїй країні; любити природу, берегти і примножувати її багатства; берегти історичні і духовні пам’ятки свого народу, не руйнувати, а вивчати історію рідного краю; наполегливо вивчати рідну мову, бо це мова народу нашого, державна мова України; знати традиції свого народу тощо)
Вчитель: Кожен із вас має власний дім.Подумайте, скільки потрібно праці, щоб утримувати в домі порядок і лад, щоб було в ньому чисто й затишно, щоб жилось заможно.Україна — наш спільний дім. Тож маємо дбати всі, щоб були в ній добробут і лад, мир і злагода, вічна краса. Усі ми повинні усвідомити: своє, рідне — не тільки хата й подвір'я, а й вулиця, село чи місто, де ти живеш, ліс і річка, степ і море. Якби кожен це пам'ятав, — чи були б засмічені лісосмуги, ниви і шляхи, отруєні водоймища, понівечені насадження, понищені святині?
              Творчий «спринт»  - Україна  та рідне місто очима дітей
Учні класу діляться на 4 групи, кожна група має виконати колективний малюнок за 5 хвилин (для цього групам потрібно мати ватман та кольорові олівці, можливо фарбу):
  1. І група – Якою я бачу Україну сьогодні.
  2. ІІ група – Якою я уявляю  Україну через 10 років.
  3. ІІІ група -Яким я бачу рідне місто Зміїв сьогодні.
  4. 1V група -  Яким я уявляю Зміїв через 10 років.
                                 (презентація малюнків)
Вчитель: Україна з надією дивиться в завтрашній день, чекає на вас, завтрашніх господарів життя. Ви потрібні їй мудрі, умілі, дбайливі і людяні. Подумайте, ким ви бачите себе в майбутньому і що мрієте  зробити для держави?  Запишіть свої мрії на аркуші, згорніть його, підпишіть та опустіть в «Скриньку мрій», яку ми відкриємо через 10 років після закінчення школи і подивимось чи збулися ваші мрії.
Вчитель. 20 років незалежності. Для історії це зовсім небагато. Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте культуру, славте її! Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте свій народ і його мелодійну мову.  Щоб кожен із гордістю міг сказати: «Я громадянин України!» Україна потребує вашої енергії та молодечого запалу, вашої праці та любові. Сьогодні ви – ще тільки школярі, але вже у цю мить ви є громадяни, які небайдужі до всього, що відбувається в рідній домівці, громаді, Батьківщині. Адже зробити свою країну багатою, а себе щасливим, зможе тільки той, хто любить свою Вітчизну, свій народ, своїх батьків і свою оселю. Для того потрібно багато працювати. Сьогоднішня ваша праця – навчання. Отриманні знання повинні допомогти вам увійти в доросле життя зрілими громадянами незалежної держави, зрозуміти цінності демократичного світу, усвідомити себе часткою великого українського народу, який створив цю державу і є в ній єдиним джерелом влади.  Нема життя без України, бо Україна – це пісня, яка вічна на цій землі.
Тож давайте виконаємо вправу «Фортеця моєї держави». Впишіть у кожний блок «Фортеці моєї держави» якості, необхідні для того, щоб держава була міцною, як фортеця.


Учениця:
Люблю тебе,
Вітчизно, мила Україно,
Бо щастя жити ти мені дала.
Для мене ти одна і рідна, і єдина,
Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Я – твій громадянин, я прагну підростати,
Тягнусь пагінчиком до сонця і тепла,
Моя свята і рідна, Україно-мати,
Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла.
Учитель: – У нас є все для того, щоб побудувати могутню незалежну державу. Адже де ще є такі родючі чорноземи, надзвичайно сприятливий клімат, працьовиті люди, інтелектуальний потенціал! І тільки від нас залежить, чи скористаємось ми вповні цим історичним шансом. Від підростаючого покоління теж багато залежить. Будьте ж патріотами своєї Вітчизни. Любіть і шануйте свою Україну! Не забуваймо, що ми – українці. Бережімо рідну землю, національну гідність.

Запам’ятайте вислів Максима Рильського: «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».

Немає коментарів:

Дописати коментар