«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Україна – єдина країна

Мета:  формування в учнів розуміння єдності й цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави.
Завдання:
-  ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності України;
-  формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу;
-  формувати готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни;
- виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну.
Обладнання: проектор, екран, ноутбук, державні  символи України, Конституція України, Акт проголошення незалежності України
Вислови на дошці:
«Ми тут. Ми всі. Ми є. Ми гурт.
Єднаймося. Ми є той грунт подій майбутніх
вирішальних»
                                           М. Вінграновський
«Шукаючи Європу, ми знайшли Україну!»
                                       (вираз із Інтернету)
Гасло уроку:
«Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава»
                                                                                              (Ю.Музиченко)
Хід  уроку
Слово вчителя: Добрий день! Дозвольте привітати вас із першим уроком вашого першого дня у цьому, останньому для Вас,  навчальному році. Сьогодні перший урок – це урок патріотизму, єдності українського народу тема якого «Україна – єдина країна».
       Україна! Перед нами постають безкраї пшеничні лани, блакитне небо, вишневі сади, могутня річка Дніпро, гори Карпати, шахти Донбасу, перші князі Київської Русі, визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького, перший президент української народної республіки Михайло Грушевський. Усе це українські образи, створені століттями, наша з вами історія.
Вправа «Асоціативний кущ».

-          З чим для Вас асоціюється Україна? (Батьківщина, рідна земля, європейська країна, мова, історія, родина  тощо )
Вчитель:
     Для мене  Україна асоціюється з ніжною та тендітною дівчиною, благословенною та обдарованою Богом, з наймилозвучнішою мовою, солов’їним співом та унікальною вродою. Але в першу чергу Україна ‒ це могутня та сильна держава. Її історія та велич творилась віками, людьми, чиї  імена викарбувані в серці кожного українця. Наша країна пройшла сходами еволюції, від хиткої та слабкої території до величної та незалежної держави. Україна може пишатися своєю древньою величною історією
Учениця:  Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
      Відомий французький вчений Й. Г. Коль у 1841 році писав: «Немає найменшого сумніву, що колись велетенське тіло російської імперії розпадеться, і Україна стане вільною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою та історичною традицією. Україна роздерта поміж сусідами. Але матеріал для Української держави готовий: коли не нині, то завтра з'явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику незалежну українську державу».
      І довгожданий час настав. 16 липня 1990 року Верховна Рада Української республіки приймає важливий документ - Декларацію про державний суверенітет України. Декларація стала першим кроком до незалежності нашої держави, відчутним рушієм у боротьбі за волю.
Вчитель: Так, Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом постала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, зі своїми символами, мовою, чесними, працьовитими, миролюбними людьми - українським народом. І сьогодні хочеться сказати словами відомого прикарпатського поета Степана Пушика: «...Є на світі Україна! Не грудка, а земля з народом є!»
Учениця: А чи могло бути інакше? Ні, інакше бути не могло. Не могла бути марно пролита кров тих, хто боровся за волю і незалежність, тих, хто вірив у перемогу, і тих, хто вірив у воскресіння. Хіба міг не почути Всевишній тих молитв, з якими звертався до нього славний син Тарас Шевченко:
Молю, ридаючи, пошли,
Подай душі убогій силу,
Щоб огненно заговорила,
 Щоб слово пламенем взялось,
Щоб людям серце розтопило,
 І на Украйні понеслось,
 І на Украйні освятилось...
Вчитель: 16 липня 1990 року назавжди залишиться в історії українського народу великим і пам'ятним днем. Здається, після того кожний день нашого життя був наповнений демократичними змінами і перетвореннями, про які ми зараз поговоримо, розглядаючи хроніку України.
Учень: 24 серпня 1991 року назавжди залишиться пам'ятним днем. У цей день проголошено Акт про незалежність України. Акт проголошення незалежності завершив тисячолітні прагнення українського народу до волі, до створення своєї суверенної держави.  А 1 грудня цього ж року відбувся Всеукраїнський референдум, на якому Акт проголошення незалежності дістав переконливе підтвердження і схвалення.
Учениця: 1993 рік. На всенародне обговорення винесені два варіанти проекту Конституції. України.
Учень: 1995 рік. Україна відзначає 400-річчя з дня народження славного гетьмана Богдана Хмельницького. Протягом цього року йде широке обговорення проекту Конституції України.
Учениця: 1996 рік. 28 червня Верховна Рада України прийняла Основний Закон - Конституцію України. Цей день став національним святом. У цьому році також затверджено українську грошову одиницю гривню.
Вчитель: Звичайно, що ми згадали тільки деякі важливі події з життя молодої Української держави. Але сьогодні з гордістю можемо сказати: так, є незалежна Українська держава зі своєю землею, своїм народом, своїми символами, своєю рідною мовою, традиціями і культурою, і, нарешті, зі своїм Основним Законом - Конституцією.
-Чим варто пишатися  Україні за роки незалежності?
Учень:  Україна - одна з небагатьох світових космічних держав. Саме у нас виробляють екологічно чисті ракетоносії - Зеніт 3SL. Україна разом з США, Росією та Норвегією є співвласником проекту «Морський старт».
 Учениця:     Всі пам’ятаємо Леоніда Каденюка, як  першого і досі єдиного в незалежній Україні космонавта, що виходив у відкритий космос. Політ відбувся в період з 19 листопада по 5 грудня 1997 року на американському кораблі Columbia місії STS-87.
Учениця: Саме українці розробили літак з найбільшою вантажопідйомністю - «Мрію». «Кольчуга», одна з найдієвіших станцій радіотехнічної розвідки вартістю близько 24 мільйонів доларів, також була розроблена в Україні.
Учениця: Ми можемо пишатися і нашими спортсменами: чотирикратною олімпійською чемпіонкою з плавання Яною Клочковою, абсолютними чемпіонами світу у важкій вазі боксерами братами Кличками. Наша збірна також є діючою переможницею шахової Олімпіади. У 2002 році українець Руслан Пономарьов у свої 19 років став наймолодшим в історії чемпіоном світу з шахів.
Учень: Наш футболіст Андрій Шевченко став найкращим футболістом Європи в 2004 році, а донецький футбольний клуб «Шахтар» в 2009 році виграв Кубок УЄФА. Варто також згадати, що не так давно Україна разом з Польщею гідно впоралися з проведенням футбольного чемпіонату Євро-2012.
Вчитель: Ми можемо ще  довго перелічувати досягнення України за роки незалежності. Україна не словом, а діями давно дає про себе знати усьому світу.
        Продовжуємо далі  гортати сторінки нашої історії
Листопад-грудень 2004 р. – Помаранчева революція.
Листопад - лютий 2014 р. – Революція гідності, Майдан.
Обговорення питань:
- Як ви вважаєте, чому відбулись ці події в Україні? Що стало передумовою цих подій?
-Чи можна було зашкодити смерті Небесної сотні?
Вчитель:  2014 р., 27 лютого - початок агресії Росії проти України, захоплення будівлі Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
- Як ви думаєте, чи правомірними є дії РФ?  (обговорення питання)
«Мозковий штурм»
- Чи можливе повернення Криму до складу України?
-Доведіть або спростуйте думку, що держава, зокрема Україна – це певною  мірою дім для свого населення?
-На вашу думку, що може змусити особу, громадянина, покинути свій дім (свою державу) і піти до іншого (іншої держави)?
«Займи позицію»
       Ні для кого не секрет, що сьогодні на Сході України йдуть військові дії. Сили АТО намагаються протистояти терористам. Більшість жителів Донецької та Луганської областей виїхали із зони АТО.
Запитання для обговорення:
- Жителі яких областей України повинні були бути призвані до армії?
- Прокоментуйте висловлювання жительки Львівської області:
«Війна там, от хай там їхні і вмирають. Буде війна тут – не питання, усі мобілізовуються за півгодини і виходять боронити свої родини і свою землю (своя земля у західняків починається за Збручем). Он, до речі, у діда на горищі лежить гарний «шмайсер», тільки змазати потрібно. Патріотизм – це добре, але не за наш рахунок. Єдина країна, кажете? Але чому тамтешні чоловіки їдуть сюди як біженці, а наші хлопці – туди як захисники їхніх домівок?»
                                                 (обговорення висловлення)
Вчитель: Погодьтеся, коли мова йде про честь та гідність твоєї країни, коли ворог посягає на територіальну цілісність, коли раптом виникає гурт зрадників країни, ми не можемо вести дискусії, кому йти воювати. Це – обов’язок  кожного! Не залежить це, де ти живеш, де служив, ким працюєш! Тому всі ми повинні бути вдячними тим, хто відстоює право України бути гордою державою, хто захищає нас із вами. Жах лише в тому, що гинуть наші співвітчизники. Тому я прошу пом’янути хвилиною мовчання і героїв Небесної сотні, і героїв війни на Донбасі. Кожен із них – герой!
Хвилина мовчання
Вчитель: Цих людей гордо називають патріотами своєї Батьківщини.
«Коло патріотів»
- Як ви вважаєте, хто  такий патріот?
(Патріот – людина, яка віддана своєму народу і рідній землі, яка ставить свої інтереси не вище інтересів свого народу, яка духовно пройнята любов'ю до своєї мови, культури і історії).
-Чи вважаєте ви себе патріотом України?
- А що для Вас означає «бути патріотом»? 
Вчитель: Дорогі мої дорослі діти! Я думаю, що всі ви погодитеся з тим, що доля України залежить від кожного з нас окремо! Завтра вам іти в самостійне життя, вибирати життєвий шлях.
- Яку Ви  мрієте побачити рідну Україну через 5-10 років? Чим Ви можете допомогти батьківщині в майбутньому?
 («робота з аркушами майбутнього»)
Вчитель:
       Україна – мирна держава, українці – толерантні, ввічливі люди, які з повагою ставляться до будь-якої нації, до будь-якої мови. А тому на території нашої держави проживають росіяни, молдовани, поляки, гагаузи, вірмени і т.д. Не треба ділити Схід та Захід, не треба визначати це російськомовне чи україномовне місто. Ми – єдина Україна! І хочеться вірити, що Крим, який зараз вважається територією Російської Федерації, колись до нас повернеться, адже прожити стільки років одним народом – це має дати свої результати!
       Пригадайте соціальну рекламу, яку випустив канал «1+1» в час анекції Криму. В цьому ролику ви бачили  зірок телебачення, які закликали до миру та єдності.
Завдання учням: Створіть власний виступ на цю тему  (вправа «Соціальна реклама»).
(виступ учнів)
 Вчитель  Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули  вороги і багато наших земляків, Зміївчан,  на сьогодні мобілізовано до лав українського війська. Вони з честю воюють на сході з терористами та російським сепаратистами, відвойовують та захищають кордони нашої держави. Деякі російські політики, а саме лідер ЛДПР В.В. Жириновський, пропонує поділили нашу державу на шматки між Польщею, Румунією, Угорщиною та Росією. Цього ніколи не буде і ми з вами ніколи такого не допустимо!
  • Що може єднати сучасне населення України?
(обговорення відповідей учнів)
 (необхідність дотримання конституційних та правових норм, володіння державною мовою, шанобливого ставлення до історії, культури та традицій українського народу).
Флеш-моб «Коло єднання».
Вчитель: Україна потребує вашої енергії та молодечого запалу, вашої праці і любові. Сьогодні ви – ще школярі, але вже у цю мить ви є громадяни, які не байдужі до всього, що відбувається в рідній домівці, громаді, Батьківщині. Для вияву вашої громадянської позиції пропоную взяти участь у флеш-мобі «Коло єднання»
(Учні, вчителі, гості утворюють спільне коло, виголошуючи гасло уроку - «Моя батьківщина – то прадідів слава, єдина родина, єдина держава»).
Заключне слово.
Наш урок добігає кінця. Але я вірю, що любов до України житиме у вас вічно! Це – наша країна! Недарма в мережі Інтернет, і ви, мабуть, встигли прочитати на дошці, вираз: «Шукаючи Європу, ми знайшли Україну!»
Дійсно, вийшовши мільйонами на Майдан, повставши проти сваволі колишнього Президента, захищаючи власну гідність, ми, українці, знайшли себе, показали всьому світові, що Україна – це не просто точка на карті світу, Україна – це демократична, європейська країна.




Немає коментарів:

Дописати коментар