«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Урок - узагальнення з теми «Риби. Земноводні»

Мета уроку: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Риби. Земноводні»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично – ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні знають ознаки представників різних груп риб та  земноводних; розпізнають найпоширеніших представників; наводять приклади ознак пристосованості в будову, процесах життєдіяльності, поведінці до середовища існування; учні пояснюють необхідність охорони риб та земноводних; роблять висновки про значення земноводних та риб у екосистемах та житті людини.
Тип уроку: урок узагальнення знань
І.Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.     
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
Мета уроку: узагальнити набуті знання з теми  «Риби. Земноводні»
Завдання уроку:
·         узагальнити знання з теми;
·         систематизувати знання з теми;
·         проконтролювати знання з теми;
·         коригувати знання з теми.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Обговорення висловів
«Освічена людина тим і відрізняється від неосвіченої, що й далі вважає свою освіту незакінченою»   (К. Сімонов)
«Хто не вміє слухати, той не вміє говорити»   (П. Таранов)
«Увага  - це двері, крізь які проходить усе, що тільки входить в людську душу із зовнішнього світу»  (К Ушинський)
Сьогодні на уроці вашими помічниками будуть: жага до знань, увага,  вміння слухати, вміння говорити.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
1. «Веселі загадки»
Есть чему тут удивиться,
 Перед нами рыба-рыцарь!
 На дуэль кого привлечь,
 Ищет взглядом  ……… (рыба-меч)

 Ну а это, между прочим,
 Рыба из семьи рабочей!
 Дайте рыбе только повод,
 С инструментом……..( рыба-молот)

 Кто на дне залег под илом,
 Чтоб малькам не видно было?
 Труд напрасен, виден им,
 Притаившийся ….. (налим)

 Рыба крупная икру
 Мечет рано по утру.
 До чего ж черна икра
 У красавца …. (осетра)

 Рыбка в зарослях ютится,
 Норовит от всех укрыться.
 Осторожен как и встарь
 Этот маленький …….(пескарь)

 Амазонка так прекрасна,
 Но купаться в ней опасно!
 Притаились утром ранним
 В мутной заводи …….(пираньи)

 В море рыбе благодать,
 То не в бочке пропадать.
 Не попасть бы только в сеть,
 Об одном мечтает ……..(сельдь)

 Посреди морских глубин
 Проплывает рыба-блин,
 Электрический разряд
 Носит в теле рыба – ……(скат)

 Столько рыб не видел сроду
 Не числа им нет, ни счета.
 Как живая акварель,
 Косяком идет …..(форель)

 Кто там мечется повсюду,
 Не замрет ни на минуту?
 Непоседа и вертун,
 Всех подвижней рыбка ….(в’юн)

 Изловить его не просто,
 Ведь плавник у рыбы острый!
 Хищник, лучше не тревожь,
 Защищен надежно ….(ёрш)

 Эта важная особа
 Смотрит в стороны сурово,
 В рот водицы набрала
 Проплывает ….(камбала)
2. Вправа «Швидкі запитання»
  • Які ознаки характерні для хордових тварин?
  • Які  групи тварин відносяться до хордових?
  • На які групи розподіляються риби?
  • Назвіть представників хрящових риб.
  • Назвіть представників кісткових риб
  • Як за зовнішнім виглядом відрізнити хрящову рибу від кісткової?
  • Назвіть відділи тіла риби
  • Які органи знаходяться на голові риби?
  • Що знаходиться на тулубі?
  • Які плавці відносяться до парних, а які – до непарних?
  • Яку функцію виконує слиз?
  • Для яких риб характерний плавальний міхур?
  • Скільки камер має серце риби?жаби?
  • Скільки кіл кровообігу мають риби?земноводні?
  • Які органи дихання характерні для риб? земноводних?
  • Чим відрізняються безхвості земноводні від хвостатих?
  • Які відділи головного мозку найкраще розвинені у риб? У земноводних?
  • Який тип розвитку характерний для риб? Земноводних?
  • Які ознаки притаманні пуголовку?
3. «Встановіть відповідність»
1)Установіть відповідність між тваринами, зображеними на малюнку, та групами до яких вони відносяться:
1. Окунеподібні
2.Коропоподібні
3.Осетроподібні
4.Лососеподібні
5. Оселедцеподібні
А
Б


В
Г




2) Установіть відповідність між тваринами, зображеними на малюнку та їх назвами:
1.ставкова  жаба
2.саламандра
3.протей
4.ропуха очеретяна
5.тритон
А
Б



В
Г




4.«Цікаві запитання»
  • Як поводитиметься ропуха, якщо перед нею спілі суниці або полуниці? Чи можуть ропухи живитися ягодами? (Коли поворушити ягоду, то ропуха її схопить, тому що вона живиться тільки тією здобиччю, яка рухається. Ягодами вони не живляться)
  • Існує думка, що ропухи часто забираються в корівники, для того щоб виссати з вимені корови молоко. А чи так воно? Тоді навіщо вони забираються до корівників? (Молоком вони не живляться. Там чимало гною, а тому багато безхребетних тварин, якими ропухи живляться.)
  • Невігласи обвинувачують ропух у розповсюдженні бородавок, а також агресивності, чудодійності, отруйності. Чи є справедливими такі закиди?
  • На пуголовка тритона напала риба. Він вирвався, а нога відчахнулася. Яка подальша доля пуголовка? (Відбудеться регенерація, характерна для молодих особин.)
  • У ході дослідів було виявлено, що за температури 0 °С жаби роблять стрибки завдовжки 10—15 см, а за температури близько 25 °С — близько 100см. Поясніть результати дослідів. (активність залежить від температури оточуючого середовища)
  • Для боротьби з малярією в 30-і роки в нашу країну була завезена і випущена у водойми невелика рибка гамбузія. Чому увагу вчених-зоологів привернула саме ця риба? (гамбузія живиться личинками малярійних комарів)
  • Чи є справедливим прислів’я «Німий, як риба»? (риби створюють звуки стискуючи плавальний міхур, рухаючи зябровими кришками, рухаючи окремими променями плавців, скреготання зубами. Ці звуки нагадують удари барабана, свист, каркання, хрюкання)
  • Як визначити вік кісткової риби? 

V.Підбиття підсумків уроку
Вчитель разом з учнями підводять підсумки уроку
Вправа «Мікрофон»
  • «Як би ти оцінив свою роботу на уроці?»
Оцінювання  учнів.
VІ. Домашнє завдання
1.Завдання для всього класу.
Повторити матеріал підручника
2.Індивідуальні та творчі  завдання.
  • Завдання групам: намалювати плакат на тему «Їх необхідно берегти» (про земноводних) та підготуватись до його захисту. 


Немає коментарів:

Дописати коментар