«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Схеми розроблених проектів

Проект «Дослідження екологічного стану  річки Сіверський Дінець»
Мета: дослідити екологічний стан річки Сіверський Дінець, виявити ступінь забруднення її води та основні  речовини – забруднювачі; розвивати уміння учнів працювати кооперативно, використовуючи дослідницькі методи роботи; виділяти головне, систематизувати, оформлювати відібраний матеріал, встановлювати контакти із закладами (працівниками санепідемстанції, екологічної служби); оволодіння інформаційними технологіями.
Тип проекту: дослідницький
Дисципліни, що залучаються до проекту:
  • Біологія
  • Хімія
  • Географія
Учасники проекту:
  • Учні 11-ого класу
  • Вчителі біології, хімії, географії
  • Працівники санітарно-епідеміологічної служби району
  • Екологи
Види діяльності:
  • Збір інформації;
  • Дослідження екологічного стану річки Сіверський Дінець
§  Екологічна характеристика сучасного стану водних ресурсів даного водного об’єкту;
§  Фізико-географічна характеристика;
§  Лабораторна діагностика проб води з різних ділянок річки Сіверський Дінець (співпраця  з працівниками лабораторії санітарно-епідеміологічної станції району), визначення основних  речовин - забруднювачів та їх вміст;
Проміжні результати:
  • Результати лабораторних досліджень проб води річки Сіверський Дінець;
  • Співпраця з працівниками екологічної служби району;
  • Фотографії;
  • Малюнки;
Кінцевий результат: оформлення та надання звітів про роботу;  презентація в електронному варіанті « Річка просить допомоги» та демонстрація її по місцевому телебаченні.
Час презентації:  45 хв.


Проект «Визначення рівня дерматологічних захворювань серед учнів школи та виявлення основних їх причин»
Мета:  визначити рівень дерматологічних захворювань серед учнів школи, встановити основні причини їх виникнення; провести профілактику захворювання шкіри, продемонструвати, що шкіра – дзеркало організму; формувати у дітей відповідні навички щодо здорового способу життя, вчити використовувати набуті вміння , виховувати  почуття відповідальності за збереження свого здоров’я; розвивати  вміння та навички учнів у роботі з літературою та в мережі Інтернет.
Тип проекту: інформаційно – дослідницький
Учасники проекту:
  • Учні 9-ого класу
  • Вчителі біології, хімії, медико-санітарної підготовки
  • Шкільна медична сестра
  • Лікар – дерматолог.
Види діяльності:
  • Анкетування учнів
  • Інтерв’ю з лікарем - дерматологом
  • Статистична обробка результатів
  • Робота з додатковою літературою.
  • Робота з підручником
Проміжні результати:
  • Схеми та діаграми за результатами анкетування.
  • Збір матеріалів.
  • Виготовлення антиреклами.
Кінцевий результат: оформлення та надання звітів про роботу(схеми, діаграми, рекомендації); проведення театралізованої вистави  «Бережи шкіру змолоду».
Час презентації:  90 хв.

                                 
Проект «Рослини – символи України»
Мета: розширити знання про рослини, які є символами України, розвивати в учнів спостережливість, виховувати інтерес до пізнання довкілля, любов до природи та бережливе ставлення до неї.
Тип проекту: дослідницько – пошуковий
Дисципліни, що залучаються до проекту
  • Біологія (основна дисципліна)
  • Географія (допоміжна дисципліна)
  • Література (допоміжна дисципліна)
Учасники проекту:
  • Учні 6, 7 класів
  • Учителі  природознавства, біології, географії, літератури
Види діяльності:
  • Збір інформації про рослини
  • Екскурсії      на природу для ознайомлення з рослинами
  • Робота з додатковою літературою
  • Робота з підручником
Проміжні результати:
  • Малюнки рослин
  • Папки із зібраною інформацією
  • Фотографії
Кінцевий результат: оформлення та надання звіту про роботу (альманах, папки з творчими роботами учнів, фотографії, малюнки).
Час презентації: 45 хв.


Проект  «Національний природний парк «Гомільшанські ліси» - краса і гордість Зміївщини»
Мета: дослідити тваринний і рослинний світ   Національного природного парку « Гомільшанські ліси»;  дослідити проблеми екології та охорони        навколишнього середовища, їх глобального характеру з метою збереження та відновлення природних об’єктів з характерною для них флорою і фауною, що становить природно-історичну, наукову, оздоровчу, естетичну цінність; стимулювати інтерес учнів до визначення проблем, формувати вміння самостійно планувати свою роботу, комплексно поєднувати знання із різних галузей для вирішення проблеми.
Тип проекту: інформаційно-дослідницький.
Учасники проекту:
  • Учні 11 класу
  • Учителі біології, географії
  • Наукові співробітники Національного природного парку «Гомільшанські ліси»
Матеріально-технологічні ресурси:
  • Обладнання: комп’ютери, принтер, цифровий фотоапарат, проектор, мультимедійна дошка, відеокамера, телевізор
  • Програмне забезпечення: програми для створення мультимедійних презентацій (Microsoft  Power Point), програми для роботи із зображенням  (Adobe Photoshop), текстовий редактор  (Microsoft Word).
Види діяльності:
  • Збір інформації
  • Дослідження природних та рекреаційних ресурсів парку:
§  Екологічна характеристика сучасного стану лісів парку
§  Кліматичні ресурси
§  Фізико-географічна характеристика
§  Тваринний світ парку
§  Рослинний світ парку
§  Представники Червоної книги України.
Організація роботи: робота за групами. Групи формуються за бажанням учнів.
Проміжні результати:
  • Збір матеріалів
  • Проведення екскурсій  по природним і рекреаційним зонам парку
  • Співпраця з науковими співробітниками парку
Кінцевий результат: оформлення та надання звітів про роботу, презентація «Національний природний парк «Гомільшанські ліси» - краса і гордість Зміївщини»
Час презентації: 90 хв.


Проект «Палінню: так чи ні?»
Мета проекту:
  • Вивчення історії тютюнопаління в історії людства;
  • Виявлення ступеня шкідливого впливу тютюну на організм людини;
  • Проведення профілактичних шкільних заходів щодо здорового способу життя.
Тип проекту: інформаційно – дослідницький
Учасники проекту:
  • Учні 8-9 класів
  • Учителі біології, хімії, історії
  • Шкільна медична сестра
  • Лікарі районного поліклінічного відділення
План проекту:
  • Вивчення  місця тютюнопаління в історії суспільства;
  • Вивчення питання впливу паління на особистість учня та його оточення;
  • Проведення соціологічного опитування серед учнів школи з виявлення причин, обставин, які спонукали дітей до початку куріння, та ступеня поінформованості дітей про вплив тютюну на організм людини;
  • Організація шкільного конкурсу плакатів та випуск брошури про шкідливість паління;
  • Організація зустрічі з лікарем – наркологом
Кінцевий результат проекту:  проведення  шкільної акції «Ми-проти паління!»
                                       
Проект «Вода – джерело життя»
Мета: дослідити позитивні властивості води, викликати в учнів  інтерес до проектної діяльності, формувати  їх уміння виступати перед аудиторією.
Тип проекту: дослідницький.
Учасники проекту
·         Учні  5 класу
·         Учителі природознавства, біології, хімії
Види діяльності:
  • Збір інформації (матеріалу)
  • Робота з додатковою літературою
  • Оформлення стенду
  • Проведення презентації
Проміжні результати:
·         Обговорення інформації
·         Відвідування музею води
·         Оформлення власної газети
Кінцевий результат: презентація проекту
Час презентації: 45 хв.

Проект «Складання міні-посібника «Подорож у світ спорових рослин»

Цілі проекту:
§  Надати учням можливість проявити ініціативу і самостійність.
§  Стимулювати використання різноманітних методів вивчення теми: інтерв’ю, вивчення літератури, пошук інформації
§  Розширити знання учнів про вищі спорові рослини, їх значення в природі та житті людини
§  Закріпити навички оформлення результатів своєї роботи складання повідомлень за її результатами.
Дисципліни, що залучаються до проекту
·         Біологія (основна дисципліна)
·         Література (допоміжна дисципліна)
·         Географія (допоміжна дисципліна)
Учасники проекту:
·         Учні 7-х класів
·         Учителі біології, географії, літератури
Методи роботи:
·         Робота з підручником
·         Пошук інформації в мережі Інтернет
·         Робота з додатковою літературою
·         Проведення лабораторних робіт
Матеріали, необхідні для виконання проекту
·         Літературні джерела
·         Гербарні зразки, фотографії, малюнки
·         Лабораторне обладнання
Організація роботи
Робота за групами. Групи формуються за бажанням учнів.
Результат: оформлення та надання звітів про роботу, презентація посібника.
Форма проведення: групові повідомлення за результатами роботи.
1.      Вступне слово вчителя.
2.      Групові повідомлення за результатами роботи.
1)      Мохоподібні
·         Представники
·         Середовище існування
·         Будова
·         Способи розмноження
·         Чисельність
2)  Плауноподібні
·          Представники
·         Середовище існування
·         Будова
·         Способи розмноження
·         Чисельність
3)  Хвощеподібні
·         Представники
·         Середовище існування
·         Будова
·         Способи розмноження
·         Чисельність
      4)  Папоротеподібні
·         Представники
·         Середовище існування
·         Будова
·         Способи розмноження
·         Чисельність
Час презентації : 45 хв.

Проект « Людина і природа»
Мета: вивчення екологічного стану свого населеного пункту (м. Змієва); підготувати й випустити шкільну екологічну газету; провести екологічні акції.
Тип проекту: інформаційно-дослідницький;
Учасники проекту:
·         Учні 11 класу
·         Учителі біології, хімії
·         Екологи
·         Працівники санітарно-епідеміологічної служби району.
Дисципліни, що залучаються до проекту:
·         Біологія (основна дисципліна)
·         Хімія (допоміжна дисципліна)
·         Географія (допоміжна дисципліна)
План проекту:
·         Вивчення стану навколишнього середовища  в Україні через пресу, літературні, екологічні джерела;
·         Проведення дослідження з питань екологічного стану свого населеного пункту  (співпраця з працівниками районної санітарно-епідеміологічної служби)
·         Проведення соціологічного опитування мешканців міста та учнів школи, педагогів, батьків з питань відношення до екологічного стану свого населеного пункту.
·         Обговорення шляхів поліпшення екологічного стану міста.
Кінцевий результат:  оформлення та надання звітів про роботу; електронна презентація  (віртуальна подорож Зміївським районом)

Розробка колективного проекту  «Збереження та зміцнення здоров’я учнів школи під час навчання»

Форма захисту проекту: науково-практичний семінар
Термін реалізації проекту: 1 місяць
Учасники проекту:
·         Учні  9 класів
·         Вчителі
·         Батьки
·         Медики
Консультанти:
·         Вчитель біології, основ здоров’я
·         Лікарі дитячого відділення районної поліклініки м. Змієва;
·         Психолог школи;
·         Бібліотекар.
                                              План реалізації проекту
1.      Постановка проблеми. Обгрунтування її актуальності.
2.      Всебічне вивчення проблеми. Вивчення основних інформаційних джерел.
3.      Створення творчих груп.
4.      Визначення тематики роботи кожної групи.
5.      Консультативні зустрічі вчителя біології з учасниками творчих груп.
6.      Залучення фахівців для допомоги в розробці проекту.
7.      Контроль за збиранням матеріалів.
8.      Узагальнення отриманої інформації.
9.      Визначення форми захисту проекту та створення сценарію.
10.  Оформлення результатів.
Постановка проблеми.
Обгрунтовка її актуальності.
(тези)
1.      Аналіз причин захворюваності учнів школи за минулий навчальний рік.
2.      Результати перевірок карток здоров’я учнів 1-11 класів.
3.      Узагальнювальна  характеристика основних проблем здоровя, пов’язаних зі школою:  гіподинамія, нервові порушення, стреси, респіраторні ті інфекційні захворювання тощо.
4.      Визначення основних тенденцій динаміки стану здоров’я учнів порівняно з минулим навчальним роком.
Інформаційні джерела:
·         Статистичні та соціологічні дані
·         Методична, екологічні література
·         Психологічні дослідження
·         Інформація в пресі

                                           Аналітична частина проекту
Назви дослідницьких груп
                             Завдання
   Результати
Медики
1.      Дослідити тему « Стан здоров’я дітей України»
2.      Вивчити проблему: «Рівень хронічних захворювань серед учнів школи», «Стан травматизму учнів за останні 3 роки»
3.      Залучити до співпраці медиків та членів батьківського комітету.
Скласти інформаційну таблицю та коментарі до неї.

Доповідь (15 хв)
Статистики, соціологи
1.      Провести соціологічне опитування серед учнів « Чи впливає навчання в школі на стан твого здоров’я?»
2.      Підготувати статистичну інформацію: «Моніторинг стану здоров’я учнів українських шкіл за останні 10 років»
Повідомлення (10 хв)


Скласти інформаційну таблицю та діаграму зміни медичних показників за роками.
Психологи
1.      Дослідити тему: « Вплив навчального навантаження на стан психічного здоров’я учнів»
2.      Роль сім’ї у розв’язанні даної проблеми.
Доповідь (15 хв)
Екологи
1.      Здійснити аналіз екологічних змін в Україні та світі за період з 1986 року
2.      Які екологічні програми можете запропонувати для впровадження у школі?
Повідомлення (5 хв)

Розробка окремих проектів
Журналісти
Зробити аналіз публікацій за останні роки, в яких піднято проблеми збереження та зміцнення здоров’я учнів.

Повідомлення (5 хв)
           

Розробка колективного проекту «Проблеми здорового способу життя. Профілактика наркоманії серед учнів школи»


Форма захисту проекту: проведення шкільної акції «Наркоманія – знак біди»
Термін реалізації: 1 місяць
Учасники проекту:
·         Учні 10-11 класів
·         Вчитель біології, хімії, основ здоров’я
·         Лікар-нарколог
·         Батьки
·         Бібліотекар
Цілі проекту:  підвищення рівня фізичного, духовного здоров’я, психологічної комфортності та соціального добробуту школярів шляхом переконання в пріоритетності здорового способу життя як головного фактора поліпшення здоров’я, його охорони та зміцнення, затвердження свідомого громадянського ставлення до власного здоров’я; виховання особистості, здатної підтримувати та охороняти своє здоров’я шляхом досягнення позитивних змін у поглядах і поведінці.

                                                   План реалізації проекту
1.      Постановка проблеми. Обгрунтування її актуальності.
2.      Всебічне вивчення проблеми. Вивчення основних інформаційних джерел.
3.      Створення творчих груп.
4.      Визначення тематики роботи кожної групи.
5.      Консультативні зустрічі вчителя біології з учасниками творчих груп.
6.      Залучення фахівців для допомоги в розробці проекту.
7.      Контроль за збиранням матеріалів.
8.      Узагальнення отриманої інформації.
9.      Визначення форми захисту проекту та створення сценарію.
10.  Оформлення результатів.
План проекту.
·         Збирання та опрацювання теоретичного матеріалу про вплив наркотиків на особистість людини та суспільства в цілому;
·         Зустріч учнів з лікарем-наркологом Зміївського поліклінічного відділення з метою одержання інформації про кількість хворих на наркоманію в місті, відсоток одужання і рецидивів, вартість і тривалість лікування, вік хворих, тривалість життя наркоманів та ін.. (Питання готуються заздалегідь)
·         Зустріч з працівниками правоохоронних органів, з метою отримання даних  про злочини, скоєні наркоманами; про злочини, пов’язані з наркотиками; про закони, що передбачають покарання за виготовлення, збут і зберігання наркотиків.
·         Анкетування учнів старших класів школи.
·         Соціологічне опитування на вулицях міста.
Інформаційні джерела:
·         Статистичні та соціологічні дані
·         Науково-методична  література з даної проблеми
·         Психологічні дослідження
·         Інформація з газет та журналів

                                   План оформлення роботи.
1.       Вступ (цілі проекту, стратегія проекту, завдання проекту)
2.      Поширення наркоманії в м. Змієві та Україні в цілому .
3.      Вплив наркоманії на особистість людини та суспільство.
4.      Шляхи розв’язання проблеми наркоманії.
5.      Висновки.



Скільки таких проектів можна реалізувати в навчально-виховному процесі упродовж року, яка їх періодичність, має вирішувати сам вчитель. Проектна технологія відповідає основним положенням системи освіти: формує навички критичного і творчого мислення, а отже, формує вміння правильно працювати з інформацією, комунікабельність у різних соціальних групах.

      Проектна діяльність спонукає самого педагога до самовдосконалення й саморозвитку, підвищує його фаховий рівень, сприяє тому, щоб зробити процес навчання цікавим і продуктивним, щоб залучити до роботи кожного учня, тим самим розвиваючи інтелектуальні й творчих здібності, навчити дитину самостійно мислити, аналізувати,робити вибір, адаптуватись до умов, висловлювати й обстоювати власні думки та ідеї, усвідомлювати моральні цінності, що згодом дасть змогу підготуватись до дорослого життя, стати здатним до самореалізації, самостійного мислення, ухвалення важливих рішень, вміння розв’язувати важливі життєві проблеми.

Немає коментарів:

Дописати коментар