«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Урок – узагальнення з теми «Вегетативні органи рослин»

Мета: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Вегетативні органи рослин»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично – ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні називають основні процеси життєдіяльності рослин, тканини рослин, вегетативні органи рослин та їх основні функції; наводять приклади рослин з видозмінами кореня та погона; описують досліди, що підтверджують дихання, фотосинтез, випаровування води, поглинання коренем води;  характеризують будову кореня, стебла, листка у зв’язку з їх функціями; пояснюють значення живлення, фотосинтезу, дихання, випаровування води у житті рослини;
Тип уроку: урок узагальнення знань
І.Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
Мета уроку: узагальнити набуті знання з теми  «Вегетативні органи рослини»
Завдання уроку:
·         узагальнити знання з теми;
·         систематизувати знання з теми;
·         проконтролювати знання з теми;
·         коригувати знання з теми.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
1.Вправа «Термінологічне лото»
На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки вибирають аркуш і дають визначення терміну.
Наприклад: пагін, корінь, листок, брунька, стрижнева коренева система, мичкувата коренева система, транспірація, дихання, фотосинтез тощо.
2.Тестові завдання на встановлення однієї або декількох вірних відповідей: 
1. Стрижневу кореневу систему мають:
а)подорожник    б)кукурудза
в)кульбаба          г)редька
2. До основної тканини листка відноситься:
а) губчасті клітини                б)судинно – волокнистий пучок
в)стовпчасті тканини           г)шкірка
3. Розрізняють жилкування листка:
а) паралельне    б)дугове
в)сітчасте         г)спіральне
4. Розрізняють типи листкорозміщення:
а) почергове         б)лінійне
в)  супротивне     г) кільчасте
5. Річні кільця у стеблі берези  можна побачити у:
 а)корі              б)лубі
в)серцевині     г)деревині
6. Корінь, який утворюється із зародкового корінця називається:
а) додатковий     б)бічний
в)головний         г)осьовий
3. Вправа  «Осінній листопад» (робота в парах)
Кожна пара учнів отримує набір змішаних  простих і складних листків. Учням необхідно  розподілити їх на 2 групи (прості і складні).
4.Вправа «Юні фізіологи» 
·         Схематично зобразити рух глюкози від стовпчастої клітини листка до  клітин кореня.
(наприклад: стовпчасті клітини листка    судинно – волокнистий пучок          ситоподібні трубки листка    ситоподібні трубки стебла    ситоподібні трубки центрального циліндру кореня     клітини кореня)
·         Схематично зобразити рух води і мінеральних речовин від кореневого волоска до клітин  листка.
5.Вправа «Знайди пару» (робота  в парах)
На кожну парту видаються дві групи карток . На картках першої групи  надруковані назви  рослин, а на картках другої – назви  видозмін кореня або  пагона (наприклад: 1 група - редька, часник, омела, кукурудза, осот; 2   група - кореневище,  цибулина, коренеплід, корені – присоски, опорні корені), які необхідно з’єднати  попарно.
6.«Практикум»
  • Як довести, що рослини дихають?
  • Як довести, що рослини фотосинтезують?
  • Як довести, що рослини випаровують воду?
  • Як довести, що корені поглинають воду?
  • Як довести, що по судинам транспортується вода?

7.«Цікаві питання»
  • Коли процеси дихання переважають над процесами фотосинтезу?
  • Фотосинтез відбувається швидше, коли продихи відкриті широко чи лише трішки?
  • Чому рослини випаровують велику кількість води?
  • Що станеться з рослиною, якщо із стовбура дерева зняти кору у вигляді кільця? Відповідь поясніть
  • Що станеться з рослиною, якщо вона несвоєчасно скине листки? Відповідь поясніть.

ІV. Підбиття підсумків уроку
Заповнення картки (вчитель роздає заздалегідь):
Пізнаю нове. Пізнаю себе.

Вид діяльності
(вид роботи, який виконувався на уроці)
Що виявилося вдалим?
Що не вдалося?
Як досягти кращого результату?




Зі свого боку  вчитель доповнює картку оцінкою – характеристикою діяльності учня, фіксуючи моменти зростання, і порадою на подальше. Аналіз карток дозволяє «зазирнути» у внутрішні мотиви пізнавальної діяльності учнів. А для виховання цінним є вироблення навичок самоаналізу, самоконтролю, що відчутно дисциплінуватиме їх.
V. Домашнє завдання
1.Завдання для всього класу.
Повторити матеріал підручника
2.Індивідуальні та творчі  завдання

Підготувати повідомлення «Цікаві факти з розмноження рослин», «Значення вегетативного розмноження у рослинництві».

Немає коментарів:

Дописати коментар