«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Тема уроку: Етичне ставлення людини до інших видів тварин. Взаємовідносини людини з іншими видами тварин.

Мета уроку: охарактеризувати етичне ставлення людини до тварин та вплив людини на тваринний світ; сформувати в учнів знання про значення тваринного світу в житті людини; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати толерантність, доброзичливість, культуру спілкування; формувати екологічну культуру
Очікувані результати: учні наводять приклади впливу людини на тваринний світ; учні характеризують роль тварин у природі, значення тварин у житті людини; учні застосовують знання про тваринний світ для аналізу діяльності людини
Тип уроку: комбінований
І.Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.   Налаштування учнів на робочий настрій.  
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1.«Термінологічний бій»
Учні запитують один одного визначення термінів, що були  розглянуті  на минулому уроці.
2.Біологічний диктант «Закінчи фразу»
·         Риба прилипала на тілі акули живиться рештками її їжі. Ця форма співжиття - … (коменсалізм)
·         Співжиття актиній і рака – самітника – приклад… (мутуалізму)
·         Взаємовідносини між організмами, коли один з них полює на іншого - …(хижацтво)
·         Ким є заєць у взаємовідносинах між вовком і зайцем? (жертвою)
·         Співжиття мальків гірчака в мантійній порожнині беззубки   - це приклад…. (коменсалізму)
·         Проживання личинок двостулкових молюсків під покривами риб – приклад…(паразитизму)
·         Птахи чистять зуби крокодила – приклад…(мутуалізму)
·         Тварини, здатні набувати різного забарвлення відповідно до умов життя  -… (хамелеон, камбала, восьминіг)
3.Фронтальне опитування
·         Чи однакова температура тіла в акули й кита, які проживають в одній і тій самій акваторії океану?
·         Чому в спекотні дні собака висовує язик і часто дихає?
·         Як вплине на кількість зайців зникнення в лісі лисиць і вовків?
·         Які види тварин можуть конкурувати в лісі за їжу?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
      Одного разу на заході сонця прогулювався пляжем на березі океану один старий чоловік. Шторм щойно вщух, і чоловік насолоджувався свіжим морським бризом. Ішов він , замислений, берегом, аж раптом помітив дитину. Хлопчик щось підбирав з піску та кидав у воду. Старому стало цікаво, що  ж хлопчина робить. Тому він підійшов ближче й побачив, як той підняв з піску морську зірку й кинув її у море. Лише тоді старий звернув увагу на те, що весь пляж був завалений сотнями , а може й тисячами морських зірок. «Що ти робиш?» - вигукнув чоловік. «Ти ж мала дитина, а тут розкидано тисячі морських зірок. Чи ти дійсно гадаєш, що можеш щось змінити?» Хлопець глянув на нього, підняв чергову морську зірку, жбурнув її в океан і сказав: «Для цієї морської зірки я щойно змінив усе!»
Запитання до учнів:
·         А якби ви поступили в цій ситуації?
·         Як людина повинна ставитись до інших видів тварин?
Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
IV. Засвоєння нового матеріалу
1. Етичне ставлення людини до інших видів тварин
Запитання до учнів:
·         Пригадайте, що таке етика? (Наука, що вивчає мораль)
·         Як ви розумієте вираз «етичне ставлення»?
Можливі відповіді учнів:  гуманне, доброзичливе ставлення
Розповідь вчителя:
      Ми звикли  до того, що поряд з нами живуть коти, собаки, кури, качки   тощо. Ставлення людини до тварини ніколи не зводилось лише до того, щоб одержати від них користь.
     Гуманне, етичне відношення до тварин  і рослин грунтується на переконаннях, що тварини і рослини заслуговують на те, щоб ураховувалися їх основні права і інтереси незалежно від користі, яку вони приносять людям.
     А як ви ставитесь до тварин? Це ми взнаємо за допомогою вправи «Тварини сказали б про мене...»

                                              Вправа «Тварини сказали б про мене...»
1. Запропонуйте учням встати з місця і утворити коло.
2. Станьте разом з ними і оголосіть завдання: за хвилину почнеться гра, в якій учасникам потрібно охарактеризувати свої позитивні риси від імені тварин.
3. Учні повинні висловлюватися по черзі. Спершу слід назвати своє ім'я. А потім закінчити речення: «Тварини сказали б про мене…» Наголосіть, що говорити можна лише про позитивні риси своєї вдачі, характеру, зовнішності тощо. Головне — це має бути позитивна ознака! Учні можуть назвати конкретних тварин, від імені яких вони оцінюють своє ставлення до них.
4. Візьміть участь у грі, почавши її прикладом: «Я — ваш вчитель. Моя кішка сказала б про мене, що я поважаю її природні звички».
5. Бажано, аби риси, які називатимуть учні, не повторювались.
6. Під час підведення підсумку, зауважте, що в кожного з нас є риси, завдяки яким ми можемо сподіватися на любов тварин. Важливо не втрачати ці риси, а, навпаки, вдосконалювати, розвивати, примножувати.
7. Наприкінці подякуйте всім за участь у вправі.
Розповідь вчителя:
    Велику роботу з освіти в галузі екологічної етики проводить організація  ПЕТА (People for the Ethical Treatment of Animals) — (Люди за етичне відношення до тварин) — потужна міжнародна зоозахистна організація, яка  має прихильників в 20 країнах. Вона фінансує видання підручників і посібників з екологічної етики, проводить просвітницьку роботу серед різних груп населення з захисту прав тварин.
Повідомлення учня:
                                      ПЕТА – «люди за етичне ставлення до тварин»
       Їх бояться усі, хто носить дороге хутро. Погодьтеся, отримати банкою з фарбою за те, що носиш шубу з горностая - не надто приємно. Проте активісти ПЕТИ відомі не лише своїми радикальними настроями.
       Вони вважають, що їх головна місія - захистити усіх тварин на землі. ПЕТА розшифровується як «люди за етичне ставлення до тварин». Організацію створили у 1980 році. У організації - близько 2 мільйонів членів. Вони виступають проти жорсткого ставлення до тварин, проти порушення прав братів наших менших та проти дослідів над тваринами. За час свого існування організація змогла заручитися підтримкою багатьох знаменитостей, серед яких і екс-дружина Пола Маккартні Хізер Міллс.
      «Коли тварин вбивають для того, аби використати їх шкіру для одягу - це не гуманно, це варварство і це необхідно негайно припинити», - вважає активістка ПЕТА Хізер Міллс.
Серед успіхів ПЕТИ - заборона боїв биків у Барселоні. Впродовж кількох років вони влаштовували так звані «Голі пробіги», участь у яких міг взяти кожен охочий.
 «Це не бої биків, а вбивство беззахисних тварин! Їх повільно вбивають на арені, на очах у тисяч людей. І це називають спортом», - каже активіст ПЕТА Юрген Фаульман.
        ПЕТУ звинувачують за надміру контроверсійні акції. Вони неодноразово зривали покази мод та обливали фарбою дорогоцінні шуби. Проте захисники прав тварин свято вірять - для захисту братів наших менших годяться всі засоби, навіть радикальні.

 (проектування зображення на екран або використання як роздаткового матеріалу)


                      
Розповідь вчителя:
      Купуючи хутряні вироби, ми часто не замислюємося про те, які муки відчувають тварини, проливаючи свою кров заради моди, перш ніж з їхнього хутра пошиють одяг.
     Для отримання однієї шуби вбивають:
·         18 бобрів
·         18 лисиць
·         55 норок
·         27 єнотів
·         25 видр
·         100-250 білок
·         4 вовка
·         8 тюленів
·          60 куниць
·         14 рисей
·         170 шиншил
·         7 пум
·         11 борсуків
·         50 тхорів
·         18 собак
·         25 домашніх кішок.

Обговорення  питання:
·         Чи може краса бути настільки жорстокою?




 2. Взаємовідносини людини з іншими видами тварин
Розповідь вчителя:

   У всіх світових релігіях ви знайдете заклик до співчуття до тварин, осуд тих, хто проявляє по відношенню до них безглузду жорстокість. Серед тих, у кого боліла душа від думки про те,  які страждання інколи завдає людина живим істотам, які мешкають поряд з нею, ви знайдете філософів, письменників, вчених.
   В 1984 р. професор А.Уебстер розробив концепцію так званих «П'яти свобод» (прав) одомашнених тварин, які увійшли у Всесвітню Декларацію добробуту тварин.

Самостійна робота з підручником

Завдання:
·         Знайдіть в підручнику  «Пять свобод» тварин, запишіть їх в зошит. Запропонуйте шляхи реалізації цих свобод людиною.

Очікувані відповіді учнів:

1. Свобода від голоду й спраги — шляхом надання доступу до води і їжі, які підтримують гарне здоров'я й активність.
2. Свобода від дискомфорту — шляхом надання відповідного середовища для проживання, включаючи житло й місце для сну й відпочинку.
3. Свобода від болю, поранень або хвороби — шляхом проведення превентивних заходів або ранньої діагностики й лікування.
4. Свобода поводитись природно -  шляхом надання достатнього місця, відповідних сприятливих умов і пристосувань, а також компанії собі подібних.
5. Свобода від страху й стресу — шляхом забезпечення відповідних умов і відносин, які виключають моральні страждання.
 Завдання учням:
·         Оцініть умови утримання ваших (або ваших знайомих) домашніх вихованців. Чи відповідають вони «Пяти свободам» тварин?
(висловлювання учнів)
Запитання до учнів:
·         Які якості повинна проявляти  людина по відношенню до тварин (природи)?
Очікувані відповіді учнів: доброзичливість, жаль (жалість), співчуття (симпатію) і дбайливість по відношенню до природи.
·         Що означають ці якості?
Очікувані відповіді учнів:
Доброзичливість означає здатність і схильність людини надавати першорядного значення досягненню блага природи. Жаль означає схильність людини почувати смуток чи зневіру, побачивши страждання живих істот, а також схильність утримуватися від заподіяння зла чи шкоди іншим живим істотам чи екосистемам.  Співчуття і дбайливість — досить тісно пов'язані моральні якості, що припускають занепокоєння про благополуччя природи, готовність узяти на себе відповідальність сприяти благу природи і захищати її.

Заключне слово вчителя:

     Іноді з вами можуть статися неприємні випадки, коли дикі тварини завдадуть вам неприємностей. Ворони й сороки можуть украсти їжу, вовк загризе вашого собаку, оса — вжалить. Не потрібно відповідати злом на подібні дії тварин, тому що воним роблять це інстинктивно, неосмислено, ненавмисно, й до того ж, мають право на відсутність відповідальності перед людиною.


V. Узагальнення і закріплення знань
1.«Коло ідей»
·         Чому в містах зявляються здичавілі коти і собаки? Як цьому запобігти?
·         Як ви вважаєте, чи можна утримувати в домі ведмежатко, черепаху, папугу?
2. Вправа  « Аналіз ситуацій»
Учні об’єднуються в 5 груп. Кожна група отримує картку, на якій записана одна з ситуацій (перелік і зміст ситуацій ви можете легко «підгледіти» у повсякденному житті). Групам виділяється 5 хвилин на обговорення, після чого  виступають представники кожної групи. Інші учасники можуть доповнювати або спростовувати запропоновані оцінки і рішення.

Приклади ситуацій:
1. «Ви щодня спостерігаєте як ваша подружка виносить на прогулянку щеня спанієля. Пес вже чималенький, він ледве вміщується на руках у дівчинки, проте вона міцно тримає його, і будь - які спроби собаки вирватися зазнають поразки... А от інший власник піклується про «спортивно -мисливську» форму свого спанієля: він нацьковує його на диких качок, що оселились у міському ставку...»
·         Хто з власників і які норми екологічної етики порушує?
·         Що б ви порадили кожному з них?
2. «Дві подружки гуляють зі своїми пекінесами. Обидва собаки доглянуті, вичесані... один з песиків зручно вмостився на руках господині. Інший — на повідку намагається встигнути за своїх коротких лапках за швидкою ходою дівчинки, яка не помічає, що повідець натягнутий, як струна, і песик просто волочиться по землі...»
·         Які права і свободи тварин порушують власники?
·         Що ви їм порадите?
3. «Ваші знайомі завели собаку. Але їх дратує, коли він гавкає. Тому вони забороняють йому це робити...»
·         Які права і свободи тварини порушено?
·         Чи можна взагалі відучити собаку гавкати?
·          Що ви порадите в цьому випадку?
4. «У одній з квартир на вашому поверсі живе собака. Дякуючи йому, ви завжди знаєте, коли сусіди повертаються додому — пес перестає вити і скиглити...»
·         Про що свідчить така поведінка тварини?
·         Що можна порадити в цьому випадку?
5. «Вашому товаришеві батьки дозволили взяти щеня. Але утримувати його виявилось непростою справою! Песик скрізь залишає калюжі, гризе меблі і взуття... Батьки були у розпачі і запропонували зачиняти щеня на балконі...»
·         Чи можна вважати правильним таке рішення?
·         Що запропонували б ви?
VІ.Підбиття підсумків уроку
Вправа «Уявіть собі світ...»
   «Уявіть собі світ, у якому немає ані рослин, ані тварин. Ви прокинулиь вранці, спітнівши під синтетичною ковдрою, одягли яскравий, але такий же синтетичний одяг, визирнули у вікно... Ані деревця, ані травинки, ані цвірінькання горобців — лише асфальт, камінь, гуркіт машин...»
    Запропонуйте учням  продовжити фантазувати, допомагайте їм запитаннями:
·         Що їдять люди?
·         З чого виготовляють меблі, одяг?
·         Як відпочивають?
·         Чим милуються?
Підведіть школярів до висновку про цінність усіх без винятку рослин і тварин, про цінність кожного прояву життя. Звертайте більше уваги на нематеріальні цінності природи.
VІІ. Домашнє завдання
1.Завдання для всього класу.
Прочитати відповідний параграф підручника
2.Індивідуальні та творчі  завдання.
·         Підготувати повідомлення про тварин Червоної книги України

·         Написати твір – есе на тему: «Як моя сім’я може допомогти тваринам»

Немає коментарів:

Дописати коментар