«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Тема уроку: Повторення вивченого матеріалу «Царство Тварини»

Мета уроку: узагальнити, систематизувати, набуті учнями знання з розділу  «Царство Тварини»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати етично – ціннісне ставлення до природи.
Очікувані результати: учні характеризують значення тварин у житті людини та в екосистемах; учні називають характерні  ознаки вивчених  класів та  типів тварин; учні розпізнають звуки тварин місцевої фауни; учні роблять висновки  про потребу в аналізі господарської діяльності людини з огляду на збереження стану природи
Тип уроку:  урок узагальнення знань (урок  - гра)
І.Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.     
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
Мета уроку: узагальнити набуті знання з розділу  «Царство Тварини»
Завдання уроку:
·         узагальнити знання учнів про тваринний світ;
·         систематизувати знання ;
I ІІ. Організаційна робота. Правила гри
1.Правила гри.
 Гра між командами  відбувається  на протязі уроку і складається із  5 конкурсів. Перед початком кожного конкурсу вчитель оголошує максимальну кількість балів , яку може отримати команда за виконане завдання (бажано перед початком уроку записати на дошці перелік конкурсів та позначити бали)
ІV. Узагальнення і закріплення знань
Представлення команд, виступ капітанів (капітани оголошують назви команд та їх склад, а  також  пояснюють доцільність  вибору назви)
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Конкурс «Розминка»
 Кожна команда  вибирає конверт із  «швидкими»  запитаннями. Вчитель зачитує питання, а учні відповідають на роздумуючи.  За кожну вірну відповідь – 1 бал.
                                                                      Конверт №1
1.Яка безнога ящірка зустрічається в наших лісах? (веретільниця ламка)
2.Яка всім відома риба змінює своє забарвлення під кольори дна? (камбала)
3.Мешканці Ірландії стверджують, що в домі не буде любові та радості, якщо в ньому не буде дітей, кішки і … (собаки)
4.Якого кольору кров у рака? (безбарвна)
5. Які птахи мають ботанічні назви? (коноплянка, вівсянка)
  Конверт №2
1.Про кого австралійці кажуть: «Колиска із центральним опаленням і вмонтованим молочним баром»? (кенгуру)
2.Кільчастий червяк, що живиться кровю хребетних (п’явка)
3.Де відкладає ікру річковий вугор? (у Саргасовому морі)
4.Яке місто літає? (орел)
5.Паразитичний круглий червяк, який найчастіше зустрічається у дітей? (гострик)
2. Конкурс «Назви головне»
Кожна вірна відповідь  - 1 бал
Вчитель представникам команд пропонує відірвати пелюстки від квітки, на яких зі зворотного боку записані назви типів та класів Царства Тварини (наприклад: клас Земноводні, клас Плазуни, клас Ракоподібні, Тип Членистоногі, Тип Кільчасті Черви тощо). Учень повинен назвати 3  головні ознаки тварин, які належать до цього класу чи типу, не називаючи представників, щоб його команда пізнала про який тип чи клас йдеться мова. Час на виконання 1 хв.
Наприклад: тіло сегментоване покрите зовнішнім скелетом,  мають 3 пари членистих кінцівок, органи дихання трахеї   (клас Комахи)
3.Конкурс «Капітанів»
Команди пропонують капітанам суперників творче завдання, яке підготували вдома. На обдумування відводиться 1 хвилина. Якщо капітан не може  відповісти сам, то викликає допомогу команди, але кількість балів за завдання отримує меншу.
Вірна  відповідь капітана – 5 балів, за допомогою команди – 2 бала.
4. Конкурс «Звуки природи»
Вчитель вмикає послідовно запис голосів тварин (птахів, комах, ссавців), які учні повинні впізнати і назвати (команди записують відповіді на аркуші, а потім обмінюються для взаємоперевірки )
Кожна вірна відповідь – 1 бал
5. Конкурс «Хто більше»
Команди пригадують, яке значення мають тварини в природі та житті людини та по черзі називають. Перемагає та команда, яка останньої назвала твердження.
Команда – переможець отримує 2 бала.
VІ.Підбиття підсумків уроку
Підводиться підсумок роботи команд, визначається особиста першість; проводиться самооцінка учнів.
Заключне слово вчителя:
Ось ми і закінчили вивчати тваринний світ і бачимо, що життя людини тісно пов’язане з ним. Ми не можемо себе уявити без них. Але діяльність людини призводить до зникнення багатьох видів живих істот. А чи маємо ми на це право?  Тварини і рослини не створені людиною і не є їх власністю. Чому ми розпоряджаємось ними?Вимирання любого виду – невідновна втрата для всієї планети. Що буде далі – залежить від вас…
Вправа «Збережи вогник»
        Учні утворюють коло. Вчитель  тримає у руках запалену свічку й говорить: «У мене в руках вогник людяності, доброти, любові до всього живого, до рідної землі. Я залишаю назавжди в собі іскру від цього вогника. Я передаю цей вогник тобі, (називає ім'я учня) і бажаю чистих думок і добрих справ на захист природи. Будь обережним, не згаси його». З цими словами вчитель передає свічку учневі, що стоїть поряд. Той повторює сказані слова й побажання і передає свічку іншому. Важливо  випадково не загасити свічку! Але ще важливіше — не завчити наперед слова, які мають говорити учні. Вони повинні робити це самостійно, особисто, додаючи щось власне, від щирого серця, нехай навіть не у всіх це виходить однаково гарно.

        Коли свічка повернеться до вчителя, він промовляє: «Давайте подякуємо один одному за тепло й добро, за прагнення цінувати і берегти життя рідної природи. Нехай нам стане сил дотримати слова!»

Немає коментарів:

Дописати коментар