«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Тема: Папороті

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності папоротей; продовжувати вміння самостійно працювати з текстом підручника, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити логічні висновки; виховувати на основі фольклорних матеріалів зацікавленість до народної творчості і давніх традицій.
Очікувані результати: учні називають середовища існування папоротей, місце утворення у них спор;  наводять приклади папоротей;  описують будову їх тіла;  пояснюють  особливості розмноження папоротей; характеризують значення цих рослин у природі
Тип уроку:  комбінований
І.Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

1.Скласти сенкани на теми «хвощі», «плауни»
Наприклад:
                                             Хвощі
                                      Весняні, літні
             Розмножуються, фотосинтезують, розповсюджуються
                        Це   багаторічні трав’янисті рослини.
                                        Польовий.

                                             Плауни
                               вічнозелені, багаторічні
                 галузяться, стеляться, розмножуються
                 переважає нестатеве покоління (спорофіт).
                                             Баранець.
2.Цифровий біологічний диктант
Завдання: із перерахованих тверджень виберіть ті, що характерні для:
1 варіант – хвощів;
2 варіант – плаунів.
1.Фотосинтез відбувається у стеблі.
2.Спорофіт утворений стеблом, листками і додатковими коренями.
3.Для запліднення необхідна вода.
4.Серед них є різноспорові рослини.
5.Їх спори містять до 50% олії.
6.Серед них є лікарські рослини.
7.У тканинах знаходиться значний вміст сполук Силіцію
8.Вимерлі рослини цього відділу утворили камяне вугілля
9.Розвиток їх гаметофіту триває 15-20 років
Вірні відповіді:
1 варіант: 1, 3, 6,7,8.
2 варіант: 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
3.Інтерактивна гра «Біологічний футбол».
Вчитель на дошці записує основні запитання. До кожного основного запитання учні складають конкретні запитання і направляють «м’яч» комусь із однокласників, слухають відповідь. Якщо відповідь неточна, «м’яч»  повертається до того, хто його кидав, цей учень дає точну відповідь. Учень, що піймав «м’яч», посилає його іншому. Кожне вдало складене запитання – 2 бала, кожна вірна відповідь на нескладне запитання – 1 бал, на складне запитання - 2 бала. Вчитель фіксує відповіді й кількість запитань.
                     Основні запитання:
  • загальна характеристика хвощів
  • загальна характеристика плаунів
  • пристосування хвощів і  плаунів до умов життя.
4.Вправа «Тести для друга».
  • Учні обмінюються  з сусідом по парті тестовим завданнями складеними вдома і розв’язують їх.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На дошці записаний епіграф уроку:                                                                                                   
                                                                                                                 Все зелье от Бога, лишь
                                                              папоротник от черта.
                                                                                    Н.Гоголь

Слово вчителя
Послухайте казку:
     Була у лісничого Корнія донька Любава. Дуже вона любила природу, уміла слухати і розуміти життя зеленого дивосвіту. І було у неї найулюбленіше місце у лісі — струмок і верба біля нього. Дуже любила Любава вербиченьку. Але одного разу, гуляючи у лісі, натрапила вона на захований у чагарнику склеп. З цікавості зайшла вона до нього і побачила там стару жінку зі спутаним сивим волоссям і у брудному одязі. Запропонувала вона жінці допомогу, хоч і зрозуміла, що це лиха відьма, про яку вона чула у селі.
   Але стара вигнала її, порадивши піти і попрощатися з вербою, бо вона гине. Прибігла Любава до вербиченьки і побачила, що пересох струмочок і в'яне верба. Заплакала вона з горя, а вербиченька їй прошепотіла: «Звернись до Папороті — матінки; лісової, вона допоможе». Почувши це, схопилась; на ноги Любава і побігла шукати папороть.
     Дуже втомившись, знайшла вона папороть, геть знесилена заснула біля неї. І приснилась Любаві красива жінка, яка розповіла їй про те, що раз на рік, на Івана Купала вона дарує людям чарівну, але непримітну квітку. Саме ця квітка допоможе Любаві повернути воду у струмок і життя вербиці. Прокинувшись, Любава повернулась до вербиченьки і розповіла їй про зустріч з Папороттю.
     А коли прийшло свято Івана Купала, Любава знайшла квітку папороті, принесла до струмка і закопала біля нього. І повернулася вода у струмок, і ожила вербиченька. Так урятувала свій маленький і улюблений світ добра щира дівчина: Любава.
 Бесіда: 
  • Чи помітили ви в казці біологічну помилку?
  • Чи має папороть квітку?
Спробуємо поглянути на папоротеподібні очима науковця.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями  мети і завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Розповсюдження  та різноманітність папоротей
Запитання до учнів:
  • Чи зустрічались ви з папоротями? Де ви їх бачили?
Очікувана відповідь учнів:  папороті є декоративними рослинами (вирощують на  клумбах та використовують як кімнатні рослини), ростуть  у лісах.
Розповідь вчителя:
   Папороті поширені фактично по всій земній кулі й зустрічаються в різних місцевостях, починаючи з пустель і закінчуючи болотами, озерами та солончаками. Але їх найбільше у вологих тропічних лісах. Тропічні деревоподібні папороті сягають у висоту 20 м. У гірських лісах переважають ліаноподібні папороті й епіфіти, що ростуть на стовбурах і гілках дерев. Типові папороті є рослинами сирих і вологих місць.  В Україні справжнім раєм для папоротей є Карпати. Там на узліссі можна побачити густі зарості орляка, щитника. А в лісі можна зустріти адіантум, блехнум, гронепку півмісяцеву (ключ – траву).
2. Особливості будова папоротеподібних
Пояснення вчителя:
     Папороті — це вищі спорові, в основному трав'янисті, рослини, достатньо широко розповсюджені: їх налічується близько 10-15 тис. видів.
    Папороть має корені, коротке стебло й листя. Корені додаткові, вони розвиваються зі стебла замість відмерлого кореня зародка. Стебло представлено коротким дерев'янистим кореневищем і має епідерміс, механічну та провідну (судинні пучки) тканини. Стебла багаторічні, від них щороку виростає нове листя. Точка зростання знаходиться на вершині кореневища, і весною з неї виходить пучок нового листя.
Проектування зображення папороті на екран.
Завдання учням:
ü  Використовуючи гербарний матеріал та текст підручника встановіть особливості будови листків папороті.

    Очікувана відповідь учнів:
           Молоде листя згорнуте у вигляді равлика й густо вкрите коричневими лусочками. Лист розвивається поволі, у міру росту розкручується. Листя у папороті крупне, розсічене, двоперисте. Вони мають продиховий апарат і систему провідних пучків. Максимально довжина листа може сягати 30 м. Восени листя відмирає.

Лабораторне дослідження
Тема: Будова папоротей
Мета: ознайомитись із особливостями будови щитника чоловічого.
Обладнання: живі та гербарні зразки нестатевого покоління щитника чоловічого, мікропрепарат спорангіїв, лупи, мікроскопи, таблиці, пінцети, препарувальні голки.
                                                           Хід дослідження
1.На живих чи гербарних зразках особин нестатевого покоління щитника чоловічого знайдіть і роздивіться кореневище, додаткові корені та надземні листки. На кореневищі знайдіть листкові зачатки, молоді равликозакручені та дорослі листки. З нижнього боку листків знайдіть купки спорангіїв, кожна з яких зверху вкрита бурою пластинкою.
2.За допомогою мікроскопа на постійному мікропрепараті розгляньте купи спорангіїв та вивчить їхню будову.
3.Намалюйте в зошиті загальний вигляд папороті і підпишіть її органи.
4.За результатами роботи зробіть висновок

3.Розмноження папоротеподібних 
Запитання учням:
  • Які функції виконує листок папороті?
Очікувана відповідь учнів:
      Лист папороті суміщає функції фотосинтезу й спороношення.

Пояснення вчителя:

     Влітку на нижній стороні листа з'являються коричневі горбики — соруси (групи спорангіїв), в яких утворюються і дозрівають  спори. Доспілі спори розносяться вітром, проростають, утворюючи серцеподібну зелену пластинку — заросток, який має в поперечнику 2-4 мм. Заросток прикріпляється до ґрунту ризоїдами. На нижній його стороні утворюються статеві органи: архегонії — жіночі, антеридії — чоловічі; у них дозрівають жіночі та чоловічі статеві клітини . Запліднення відбувається за наявності вологи (дощ або рясна роса), котра затримується під заростком.
Проектування зображення «Розмноження папороті» на екран.
      Із зиготи розвивається зародок, який має первинний корінець, стеблинку та лист. Спочатку зародок прикріплений до заростку й одержує від нього поживні речовини. Потім він зміцнюється в ґрунті та дає початок дорослій рослині.
    Таким чином, при розвитку папороті відбувається чергування двох поколінь, що різко розрізняються між собою. Листостеблова рослина, на якій утворюються спори, називається спорофітом і є нестатевим поколінням. Воно у папороті переважає. Статеве покоління — заросток (гаметофіт) — представлене  невеликою зеленою пластинкою.

Формулювання загального висновку
  • Папороті – багаторічні трав’янисті рослини, деревовидні форми та ліани;
  • У папоротей добре розвинути листки (вайї), що виконують фотосинтезуючу та спороносну функції;
  • Мають видозмінені підземні пагони – кореневища;
  • Для запліднення  потрібна вода;у життєвому циклі переважає нестатеве покоління – спорофіт.
  (продовження заповнення таблиці)
Повідомлення учня: 
                                                            Легенди і міфи про папороть
    Серед вищих спорових рослин найпоширенішими в природі є папороті. Адже з давніх – давен людина виявляла до папоротей неабиякий інтерес. Несхожа ні на які інші  рослини, вона оспівана в купальських піснях, є героїнею казок та легенд. Згадаємо народне повір’я про те, що папороть цвіте один раз на рік, у ніч проти Івана Купала. Для того, хто роздобуде квітку папороті, немає нічого неможливого: він знатиме, де знаходяться скарби в землі, зможе відімкнути всі замки без ключа, і навіть одним дотиком руки закохає в себе будь – яку дівчину. Добувати квітку папороті дуже складно, так як вона цвіте лише одну мить і пильно охороняється силами природи.
Повідомлення учня :
Сальвінія
    Рослина була названа в честь італійського професора А.Сальвіні, що жив в XVII-XVIII ст.. у Флоренції. На земній кулі вона досить поширена. На  Україні зустрічається спорадично по всій території, частіше в басейні Дніпра, однак більше любить стоячі водойми. Ця крихітна завбільшки 5-7 см. водяна папороть має надзвичайно цікавий зовнішній вигляд. Плаваючі овальні листки сальвінії на горизонтальному стеблі розташовані супротивно, коротко опушені, зверху вкриті восковим шаром, завдяки якому в них легко зберігається вода. Коли вийняти рослину з води, то побачимо, що вздовж стебла донизу відростає багато волохатих білих ниток – видозмінені листки. Сальвінія коріння не має. Біля основи підводних листків помітні невеликі кульки на ніжках - це органи розмноження рослини – спорангії. Для процвітання цього виду необхідна лише чиста без промислових забруднень вода. Зараз сальвінія плаваюча занесена до Червоної книги України.
Проектування зображення сальвінії на екран.
4.Роль  папоротей в природі та значення в житті людини 
Запитання учням:
  • Як ви вважаєте, яке значення мають папороті в природі та житті людини?
Вчитель вислуховує відповіді учнів і  пропонує звернутись до підручника, щоб перевірити свої припущення.
Заповнення таблиці:
               Роль папоротей у природі
              Значення у житті людини
  1. Папороті входять до складу природних угруповань, виконують значну роль у накопиченні органічної речовини ґрунту.
  2.  Кореневища деяких видів папоротей поїдають тварини.
1.Як харчову рослину використовують молоді листки та кореневищі орляка.
2.Екстракт кореневища щитника чоловічого використовують у медицині як сильнодіючий глистогінний засіб.
3.Використовують декоративні папороті як кімнатні рослини та для створення квіткових композицій.

Це цікаво!!!
  • Масаї Нової Зеландії, аборигени Канарських островів, індійці  Америки виготовляли з  кореневищ орляка  хліб або вживали їх у сирому вигляді.
  • Зола орляка  містить велику кількість карбонату калію, який використовують у виробництві тугоплавкого скла та мила.
  • Мийні та вибілювальні властивості орляка були відомі задовго до появи мила.


Розповідь вчителя
     Серед папоротей України є рідкісні рослини, які занесені до Червоної книги України. Це - вудсія альпійська, адіантум венерин волос, марсилія чотирилиста, сальвінія плаваюча та деякі інші папороті. 
Проектування зображень папоротей занесених до Червоної книги України на екран.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. «Цікаве питання»
·         Існує легенда про квітку папороті, що розкривається напередодні свята Івана Купала і вогневим кольором вказує на скарби. Чи пішли б ви на пошуки квітки папороті? Чому?

2.«Загадковий кросворд»
Слово вчителя
Чи знаєте ви, що інколи серед конюшини зустрічаються рослини із чотирма листочками? Забобонні люди зривають їх і ховають на щастя. Дуже подібні до них листки водяної папороті, назву якої закодовано в цьому кросворді.
1. Представник мохоподібних зі спорангіями у вигляді «зірочок» чи «квіточок» (маршанція)
2.Представник спорових рослин, у тілі якого є водовмісні клітини  (сфагнум)
3.Зібрання спорангіїв у папороті (сорус)
4.Спеціалізована клітина для нестатевого розмноження (спора)
5.Папороть, яка поширена в лісах помірного поясу  (щитник)
6.Водна папороть, яка занесена до Червоної книги України (сальвінія)
7.Викопна спорова рослина (риніофіт)
8. Папороть, назва якої пов’язана з назвою хижого птаха (орляк)



7.
8.

2.
3.

6.





5.



1.


4.










































Відповідь: марсилія, а повна назва  - марсилія чотирилиста.
       Марсилією назвав її К.Лінней на честь італійського ботаніка Л.Марсіллі із Болоньї, який жив наприкінці ХVІІ століття і досліджував рослинний світ басейну Дунаю. В Україні марсилія – одна з рідкісних рослин. Марсилія чотирилиста – рослина граціозна. ЇЇ тонке повзуче кореневище вузлувате, листові пластинки розташовані на тендітних  ніжках – черешках. У стоячих мілких водах, пластинки її листочків плавають на поверхні. При основі листків розміщуються по 2-3 спорангії, спори яких появляються в липні-серпні. Вид занесений до червоної книги України.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
•          «На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…».
•          «Урок важливий, тому що…»
•          «Мені сподобалось…»
•          «Мені не сподобалось…»
•          «Від наступного уроку я чекаю….»
VІІ. Домашнє завдання
1.Завдання для всього класу.
Прочитати відповідний параграф підручника
2.Індивідуальні та творчі  завдання

Підготувати повідомлення про реліктову рослину гінкго дволопатеве та значення голонасінних в житті людини

Немає коментарів:

Дописати коментар