«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Здоров'я від народження до довголіття

Мета.  Зосередити увагу учнів на питанні здорового способу життя, закласти бажання і прагнення залишатися здоровими на довгі роки життя. Сприяти формування гуманності, доброти, милосердя.

Епіграф уроку:
«Здорова людина – є самий дорогоцінний витвір природи»
                                       (Томас Карлейл, англ. іст., філософ).
                                                                                                                                         

Вчитель. Доброго всім здоров’я! Сьогодні ми будемо говорити про здоров’я: як ми до нього ставимося? Яку роль воно відіграє в нашому житті? Чи є перешкоди для його збереження і як їх можна подолати? Адже з давніх – давен український народ найбільшою  цінністю у житті вважав здоров’я. Навіть вітаючись і прощаючись, люди бажали один одному здоров’я: «Здрастуйте!», «Здоровенькі були!», «Дай Боже здоров’я!», «Бувайте здорові!», « Ходіть здорові!».
      Коли ми промовляємо свої вітання один одному, то тим самим бажали здоров’я, тобто чогось дуже важливого у нашому житті. Що таке здоров’я? Здоровий спосіб життя? Які думки, асоціації виникають у вас з цим словом?
Складання «Асоціативного  куща»
 



 
Здоров’я
 










Вчитель: Використовуючи «Асоціативний кущ» та  знання з основ здоров’я, сформулюйте визначення  «здоров’ю»
(відповіді учнів)
Вчитель: Отже за визначенням Всесвітньої організації здоров’я,  здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад. Це визначення закріплено в Основах законодавства України про охорону здоров'я.
Вчитель: Українська мудрість дає багато прислів’їв, афоризмів  про здоров’я. І зараз ми встановимо, чи  знаєте ви їх?
Вправа «Встановіть відповідність»
Учням пропонується встановити відповідність між початком та закінченням прислів'я, а потім пояснити їх. (робота в парах (на кожну парту роздається картка)
Здоров’я
коли його втрачаємо.
Живи як треба
запорука здоров’я дітей.
Ми цінуємо здоров’я,
обкрадати себе.
Губити здоров’я –
за гроші не купиш
Здорові батьки –
і лікаря не треба.
Вірні відповіді:
Здоров’я за гроші не купиш.
Живи як треба – і лікаря не треба.
Ми цінуємо здоров’я, коли його втрачаємо.
Губити здоров’я – обкрадати себе.
Здорові батьки – запорука здоров’я дітей.
Вчитель: А які ви знаєте  прислів’я, афоризми  про здоров’я?
(відповіді учнів)
Вчитель: Людський організм — найсильніший, найдосконаліший з усіх земних — і потребує пильної уваги. Наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи, або чорні сили (відьми, чаклуни). Ще хвороби пов'язували із карою богів, рятуючись від якої, люди намагалися задобрити їх дарами і жертвами.
Учень: Лікарі давно помітили, що наша добра фізична форма залежить від нашого ставлення до свого здоров'я. Усі знають з дитинства, що здоров'я треба берегти. Але ми, молодь, мало ним цікавимося. Це легко пояснити. Юнаків найбільше цікавить, як розвинути силу, витривалість, вправність.
Учениця: Дівчат турбує їх зовнішній вигляд, краса. Кумедним, а можливо навіть «ненормальним» був би 15-літній підліток, який постійно цікавився б, який у нього тиск, яка кількість холестерину чи цукру в крові, % гемоглобіну тощо.   Проте, хай який буде вік, не можна забувати про те, що здоров'я потрібно берегти як ні з чим незрівнянне багатство, подароване природою. Не можна ставитися до нього недбало і марно витрачати.
Учень:  Усіх нас стосуються слова академіка К.Викова: «Біда наша в тому, що ми вперше замислюємося про своє здоров'я лише в тому разі, якщо починаємо втрачати його, якщо вже «зіпсовано» механізм і потрібно думати про його лагодження».
Вчитель:  Отже, всім тим, хто не дбає про стан свого здоров'я, хотілося б також нагадати повчальні слова видатного ученого-фізіолога І.Павлова: «Ми самі своєю нестриманістю, своєю безладністю, недбалим ставленням до власного організму зводимо нормальну тривалість життя до значно меншої цифри».
-          Пригадайте, від чого залежить стан здоровя людини? (учні відповідають, а вчитель послідовно заповнює схему, яку зображено на дошці)
Схема:
Стан здоров'я залежить від:
______________50%
______________20% 
______________20%
______________10%

Вірно складена схема:
Стан здоров’я залежить від:
- умов способу життя 50%,
- спадковості 20%,
- впливу зовнішнього середовища 20%,
- від рівня розвитку медицини 10%
Вправа «Скріпка»
Мета: усвідомлення впливу шкідливих звичок на наше здоров’я.
Учням роздають по одній скрипці, пропонуючи її розігнути і скласти в якусь фігурку. Потім просять скласти у початкову форму. Звичайно, зробити це нікому не вдається.
Вчитель: Отож, уявимо, що наше здоров’я – це скріпка. Ми робимо з ним все, що завгодно, а саме: куримо, вживаємо спиртні напої, починаємо раннє статеве життя, при цьому не захищаючи себе. Потім ми хочемо бути здоровими, але це вже неможливо так само, як повернути цю скрипку у початкову форму.
-          Як впливають шкідливі звички на здоров’я людини?
Учениця: Тютюнові вироби містять понад 500 небезпечних органічних сполук. Вживання тютюнових виробів є однією з причин захворювання на рак, легеневих недуг, серцево-судинних уражень. Негативні наслідки має і «пасивне куріння», тобто перебування у приміщенні, де курять. Паління негативно позначається на розумовій, емоційно-вольовій, фізичній розвиненості людини, особливо неповнолітньої.
Учень: Алкогольні напої вражають організм людини. Пиво деформує серцево-судинну систему, шампанське – зорову, горілка – нервову. Вживання алкоголю молодими батьками загрожує народжуваності неповноцінних дітей. У стані алкогольного сп’яніння люди скоюють багато важких злочинів. З похміллям приходить і каяття, але вже пізно.
Учениця: Наркоманія і токсикоманія – це захворювання, але яке виникає у разі систематичного вживання таких речовин як опій, анаша, гашиш, марихуана.  Їх вживають у вигляді цигарок, порошку для нюхання, а речовини опійної групи морфій, героїн у вигляді ін’єкцій. Токсикомани нюхають такі речовини як бензин, ацетон, нітрофарби.
     Людина, яка серйозно захопилась наркотиками, згодом потрапляє до злочинного середовища. Для здобуття грошей на наркотики наркоманам доводиться красти, грабувати, продавати це отруйне зілля. Закон згідно статті 229 передбачає кримінальну відповідальність за поширення наркотиків та вирощування наркотичної сировини.
  Вчитель: Як ми бачимо, людина знає ворогів свого здоров’я. Але зустрічі з ними не уникає. Статистика свідчить, що більш як половина дітей (62%) 12–14 років і (72%) 15-річних вживають алкоголь. Кожна третя дитина 12-14 років і кожна друга після 15 років курить. Серед споживачів наркотиків 6-8% діти молодших класів, є навіть дошкільнята, а у віці 15-18 років наркотики вживає кожен п’ятий підліток.
-           Чому, на вашу думку, люди свідомо приносять шкоду своєму здоров’ю і навіть життю? (обговорення відповідей)
Вчитель: (демонструє речення, які записані на зворотному боці дошки)
-          Як ці слова відносяться до сьогоднішнього уроку?
«Дякую, ні. Це не в моєму стилі»
«Дякую, ні. Мені час на тренування»
«Дякую, ні. Мені це не до вподоби»
(це найбільш прийнятна відповідь при ВІДМОВІ від запропонованого наркотику чи алкоголю)

Вчитель: Форма відмови може бути будь-якою. Важливо, щоб вона була рішучою. Запропонуйте свої варіанти відмови (обговорення відповідей учнів)
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ТЕСТ «ЗДОРОВ'Я»
 1. Ранкова зарядка:
 - кожен день - 0;
 - 2 рази в тиждень - 5;
 - не робите -10.
 2. Як ви добираєтесь до школи:
- громадським транспортом - 5;
- машиною -10;
- на велосипеді, пішки - 0.
 3. Маса тіла:
 - нормальна - 0;
 - за кожних 5 кг більше норми - 5.
4. Паління:
- не палю - 0;
- 10 цигарок на добу - 5;
 - пачка на добу - 10.
5. Харчування:
 -  багато масла, яєць, сметани - 5;
 -  багато цукру, цукерок - 5;
 - ситна вечеря перед сном - 5.
6. Виробнича гімнастика:
 -  робиться - 0;
  - без неї - 5.
7. Фізичні вправи:
 - без них - 10;
 - 2-4 год. в тиждень - 5;
 - 8 год. в тиждень - 0.
8. Вживання алкогольних напоїв:
 - без них - 0;
 - на свята - 5;
 - систематично -10.
Обробка результатів.
Сума балів 25 і більше визначає здоровий спосіб життя.
Сума 26-50 - спосіб життя досить здоровий, але якщо змінити шкідливі звички, його можна було б покращити.
Сума 51 і більше - неправильний спосіб життя, якнайшвидше потребує зміни звичок.

Вчитель: У Японії та Китаї співчутливе ставлення до хворого зовсім не обов'язкове. Навпаки, хвороба там сприймається як показник слабкості не стільки тіла, як духу. Ось чому людина, яка часто хворіє, небажана в будь-якому колективі. Там спрадавна вважається, що сильні духом, а отже здорові люди не повинні скаржитись на своє  здоров’я.
 -  Чи підтримуєте ви їх точку зору?
(обговорення відповідей учнів)
Вчитель: Здоров'я не існує саме по собі, воно не дається на все життя, не є постійним і незмінним. Воно потребує турботи протягом усього життя людини. Основною метою здоров'я є повноцінне життя й активне довголіття.  Ученими доведено, що людині відпущено для життя на землі від 150 років і далі. А чому ми живемо в кращому випадку 70 і вже в 50—60 років маємо десятки хвороб, які заробили через своє безвідповідальне ставлення до власного здоров'я, лінощі і небажання працювати над собою?
 А тепер послухайте легенду і подумайте: чого вона нас навчає?
«Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий мандарин. Весь день він приміряв одяг та теревенив зі слугами про свій розум, згадував давню зустріч з імператором. Так минали дні, роки… Аж ось пішла по всій країні чутка, що неподалік кордону з’явився мудрець, розумніший від усіх на світі. Дійшло це і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: «Хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?!» Але вигляду нікому не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам надумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках: живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – я випущу його…» І ось день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і нетерпляче чекав ченця. Аж ось двері прочинилися, і до зали увійшов невисокий худорлявий чоловік. Він прямував до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь – яке його запитання. І тоді, криво посміхаючись, мандарин промовив: «Скажи – но мені, що я тримаю у руках: живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів:«Усе в твоїх руках, як ти захочеш, так і буде». Збентежений мандарин випустив метелика, і той полетів, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями».
Вчитель: -  Чи так само і у вашому житті все залежить від вас?
-          Чи можемо ми стверджувати, що наше здоров’я у наших руках? (обговорення відповідей учнів)
Учениця:        Майбутнє наше — то лиш наша справа,
                  Лиш наших рук, і совісті, й ума,
                  Кивать на когось — ми не маєм права,
                  То і кивать на кого нам нема.
Учень:             Тож треба взять собі до тями:
                   Здоров'я, краса і достаток
                   Усе залежить лиш од нас із вами!
                   Усе: і зокрема, і взагалі!
Учениця:         Бо він — також в основі, у природі
                          Щоденник наших планів і програм,
                  Щоб ми могли з природою
                         Й суспільством у злагоді,
                  Все вище йти —
                  У ногу із здоровим способом життя!
Вчитель: Давайте разом визначимо компоненти здорового способу життя.
Приклад відповідей учнів:
 1. Заняття спортом, висока рухова активність.
 2. Збалансоване харчування та дотримання режиму харчування.
 3. Загартовування, яке особливо цінне в дитячі та юнацькі роки.
 4.Сприятливий психологічний клімат у стосунках з людьми (тобто збереження психічного здоров'я, що є основою духовного життя).
 5. Бережливе ставлення до природи.
 6. Улюблена робота.
 7. Відмова від шкідливих звичок.
Вчитель: Ви усі знаєте, що багато звичаїв, традицій свого народу, народна мудрість накопичена віками, учать нас як зберегти здоров’я або покращити його.
Учень:  Цілющі властивості сонця щиро використовували ще стародавні слов'яни, у яких побутував звичай виносити хворих з хати під пряме чи розсіяне сонячне проміння.
Учениця:А у козаків взагалі все життя було підпорядковане фізичному розвитку та загартуванню. За давнім звичаєм, більшу частину року вони ходили в легкому одязі, без головних уборів, часто босими, з оголеним торсом.
      Завдяки загартувальним процедурам покращувався сон (люди засинали з вечірньою і вставали зі світанковою зорею), з'являвся бадьорий настрій. Це сприяло нормалізації артеріального тиску і кращій роботі серця. Теплої пори козаки спали на свіжому повітрі, а це робило стійким організм до простудних захворювань. Козаки прокидалися зі сходом сонця і йшли вмиватися та купатися до річки. Деякі козаки умивалася та купалася у водоймах не тільки влітку, а й восени та взимку. Загартування водою ще більше зміцнювало організм.
 Учень. Відповідали нормам гігієни такі загальновідомі звичаї українського народу: закривали завжди посуд з їжею чи відро з водою (аби в нього не потрапили збудники бактерії),  не купались  річці  після Іллі (2 серпня), бо якраз у цей період інтенсивно розмножуються бактерії, зокрема і хвороботворні.
 Учениця: Особиста гігієна завжди була невіддільною від здорового способу життя українців. У такий спосіб наші предки попереджали інфекційні захворювання.
 Низка мудро помічених профілактичних заходів окреслювалася в народі як «гріх». Гріхом вважали їсти яблуко до Спаса (19 серпня за новим стилем), бо тільки наприкінці серпня вони цілком дозрівали. Адже споживання недозрілих фруктів могло викликати шлунково-кишкові захворювання.
       Заборонялося купатися в річці до Івана Купала (6 липня), що теж виправдано, тому що вода ще недостатньо прогрівалася.
 Учень: Важливе місце в оздоровчій системі посідають фізичні вправи. Завдяки їм вдалося вижити багатьом людям, її передавали від батьків до дітей. Цю систему доповнювали, вона перевірялася життям, удосконалювалася з кожним поколінням.
        Доречно пригадати висловлювання автора системи природного оздоровлення Г. Шаталової: «Людський організм — найдосконаліша цілісна система, що саморегулюється і самооновлюється. Не заважайте йому своїм нездоровим, що йде врозріз із приписами природи, способом життя, і він віддячить вам гармонією повного духовного, психічного та фізичного здоров'я».
 Вчитель: Отже, ми не випадково згадали традиції українського народу, щоб ви запам’ятали, яких правил слід дотримуватись у житті, щоб завжди бути здоровим і стати довгожителем. А хто такі довгожителі?
Учениця:Неверіфікованими довгожителями називаються ті довгожителі, які стверджують про свій досить великий вік, але ці твердження не можуть бути підтверджені документально, в силу втрати документів, що вказують точну, перевірену дату народження довгожителя. Випадки непідтвердженого довголіття зустрічаються досить часто, ось лише деякі з них:
-          Петро Калнишевський — український військовий та політичний діяч, кошовий отаман Запорозької Січі, православний святий, прожив 112 років.
-          Лі Цін'юнь прожив 256 років (1677-1933, міська легенда)
-          Махмуд Ейвазов (1808 - 1960) - 152-річний довгожитель, один з найстаріших жителів Азербайджану, колишнього СРСР і світу.
-          Крістіан Якобсен Дракенберг - напівлегендарний данський моряк норвезького походження, прожив майже 146 років.
-          Сархат Ібрагімовна Рашидова - довгожителька-азербайджанка. Жила в Дагестані. Народилася в 1875-му при Олександрі II-му і прожила у трьох століттях. Коли відбулася революція їй було 42 роки. Довгожительку виявили при заміні паспортів, після розпаду СРСР. Чиновники, що міняли її паспорт, спочатку не повірили, але, зробивши розслідування, виявили, що дата її народження справжня. Померла в 2007 році у віці 132 років.
Учень: Верифікованим вважається довгожитель, вік якого підтверджується достовірно перевіреними фактами або документами, що підтверджують дату народження довгожителя (свідоцтво про народження). Також, довгожитель може бути частково верифікованим, якщо документально його вік підтверджений, але він заперечується деякими спірними фактами та відомостями.
     Найстарішим повністю верифікованим довгожителем в історії, є француженка Жанна-Луїза Кальман, яка прожила 122 роки (21.02.1875 - 4.08.1997).

Вчитель: Якщо ваше здоров’я (фізичне, духовне і соціальне)  буде у в порядку, ви 
зможете реалізувати всі ваші бажання. (заповнення скриньки бажань)
Вчитель: Наш урок добігає кінця. Що ж потрібно, щоб ми були здоровими, щоб наші мрії здійснилися? (вести здоровий спосіб життя, знати, чого хочеш, не лінуватися). А що потрібно, щоб це реалізувалося? (Не тільки говорити, а й діяти). То від кого ж або від чого залежить наше здоров’я? (Наше здоров’я у наших руках!).
Здоров'я родини - здоров'я дитини. 
В цю істину вкладено глибокий зміст. 
Здорова родина - здорова дитина.
У цих двох поняттях прокладено міст.
Хай міст цей єднає батьків і дітей, 
Щоб правильно й радісно жити,
 Іти по життю із девізом в руках:
«Здоровя потрібно цінити»

Немає коментарів:

Дописати коментар