«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Уроки - екскурсії 6 клас

Тема уроку:  Екскурсія «Різноманітність рослин свого  краю»
Мета уроку: розширити та поглибити знання учнів про рослинний світ, ознайомити учнів з видовим складом рослин, що ростуть у найближчому оточенні; удосконалювати уміння учнів проводити спостереження в природі, працювати в групах, навчати учнів застосовувати здобуті знання у життєвих ситуаціях; розвивати творче і логічне мислення, інтерес до вивчення біології; виховувати любов та бережливе ставлення учнів до природи, розвивати в них екологічну свідомість для формування екологічного мислення.
Очікувані результати:учні розпізнають  і називають рідкісні рослини свого регіону; наводять приклади пристосувань рослин до середовища існування; роблять висновки про необхідність охорони рослин та рослинних угруповань
Обладнання:_________________________________________________________________
І.Організаційний етап
І. Підготовка до екскурсії.
1. Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:                     
  • Місце проведення екскурсії;
  • Маршрут та об’єкти спостережень.
2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
ІІ. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2. Інструктаж з техніки безпеки а також бесіда за такими питаннями:
Ø  Чому не можна шуміти  в лісі?
Ø  Чому не можна трясти дерева, ламати гілки?
Ø  Чому не можна користуватись сірниками?
Ø  Чому необхідно пильно дивитись під ноги?
Ø  Чому не потрібно рвати квіти, мохи, гриби?
Ø  Чому людина приходить до лісу?
3.Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження .
4. Бесіда або розповідь (коли прибули на об’єкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.
IІІ. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя.
Робота  в групах.
                               Інструктивна картка (видається кожній групі)
1. До якої групи належить ліс, в якому ви перебуваєте?
2.Скільки ярусів можна виділити у лісі?
3.Складіть схему, що демонструє ярусність і видовий склад лісу.
4.Які біоіндикатори чистоти лісу ви спостерігали?
«Лісова вікторина»
1.Якими рослинами у лісі можна «помити» руки? ( При розтиранні коріння мильнянки лікарської з водою утворюється мильна піна. Також замість мила використовують коріння папороті орляка)
2.Що в лісі може замінити присипку? (спори плауна)
3.Що у лісі може замінити зубний порошок? (розтертий калган)
4. Чим у лісі можна почистити взуття? (мохами, наприклад політрихом звичайним)
ІV. Звіт про виконання роботи. Узагальнення  й систематизація результатів роботи.
Заслуховуються звіти кожної групи, після чого учасники інших груп можуть ставити запитання, якщо їм щось незрозуміло чи вони з чимось не погоджуються у заслуханому звіті.
V. Підбиття підсумків екскурсії
Учитель аналізує звіт кожної групи, визначає позитивні сторони та недоліки.
Заключне слово вчителя:

Пам’ятаймо! Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати, розвиватися, творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті — невід’ємна частинка матінки - природи. Без неї ми ніщо, бо обійтися ніхто з нас не може ані без води, ані без повітря, ані без Сонця, ані без її щедрих дарів, якими вона нас годує. І не можемо ми протистояти її силі, особливо коли вирують природні стихії. Можливо саме тоді людина і відчуває свою слабкість і нестримну силу природи. Та світ навколо нас такий чарівний, таких квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу, та життя нас заставляє замислитись, бо не все так добре, якби хотілося. Людська діяльність багато знищує природних ресурсів, нищить бездумно свою Землю і може настати незабаром такий час, коли природа стане проти людей, щоб людство задумалось, що наша Земля жива, що вона вимагає до себе кращого ставлення і накаже людей. То щоб цього не сталося, треба вже сьогодні задуматись над своєю діяльність і навчитися жити на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядати її красу і користуватись її благами, але й дбати про її цілісність і непорушність. Відчувати її потреби, прислухатись про що співає Земля.

Немає коментарів:

Дописати коментар