Мета: дати загальну
характеристику шапинкових грибів; ознайомити учнів із особливостями будови
шапинкових грибів, вказати на їх різноманітність, екологічне і практичне
значення; навчити учнів відрізняти за характерними ознаками їстівні гриби від
отруйних; формувати навички надання
першої допомоги потерпілому при отруєнні
грибами; удосконалювати вміння
спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати
повагу до життя як найвищої цінності.
Очікувані
результати: учні називають найпоширеніші види грибів
своєї місцевості; наводять приклади
їстівних та отруйних грибів свого краю, співіснування грибів з рослинами; порівнюють за визначеними ознаками
цвілеві та шапинкові гриби; пояснюють взаємозв’язок грибів і вищих
рослин; застосовують знання для профілактики отруєнь грибами
Тип уроку: комбінований
І.Організаційний момент
Привітання учнів,
перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація
опорних знань учнів
1.Індивідуальна робота учнів за картками
2. Вправа «Шпаргалка з помилками»
Учні обмінюються з
сусідом по парті «шпаргалками» з
помилками, які підготували вдома і виправляють помилки
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя:
Найбільше легенд і вірувань існує навколо
так званих «відьминих кіл» – груп грибів, що зростають у формі кілець. У
давнину вірили, що це відьми (феї) вночі водили хороводи і витоптували колами
землю, а на ранок на тому місці виростали гриби. В Німеччині та Франції вірили,
що в цих кільцях відьми і чорти влаштовували свої шабаші. Були й інші цікаві
думки: нібито, ці кільця вказують на місця захоронення скарбів, які закопали
гноми і тролі. Але щоб знайти і викопати скарб, треба було натерти очі
розрив-травою, щоб побачити золото. Справа ускладнювалася тим, що розрив-траву
потрібно було знайти під час цвітіння. А цвіла вона, як і папороть, тільки на
Івана Купала опівночі. Цвітіння тривало дуже короткий час, і ніхто не встигав
прочитати потрібні для цього випадку три молитви. Тому і зачарованого скарбу у
відьминих кільцях ще ніхто не знаходив. В Голландії вважали, що в цих кільцях
відьми та інша нечисть вночі збивають масло, а тому селяни намагались не
випасати корів в середині кільця, щоб не зіпсувати молока. Більшість людей
також всіляко уникали цих місць і не збирали там грибів. Дехто шукав більш
правдоподібні пояснення і робили припущення, що ці кільця утворилися від удару
блискавки. І навіть побутувала думка, ніби відьмині кола – це місця висадки
інопланетян.
Постановка проблемного питання:
-
А як же все
відбувається насправді?
На це запитання ви дасте
відповідь в кінці уроку.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з
учнями мети і завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Середовища існування
шапинкових грибів
Питання для обговорення:
-
Де можна
зустріти шапинкові гриби?
(можливі відповіді учнів: у лісі, на галявині, на луках, на старих
пеньках тощо)
-
Які фактори
зовнішнього середовища необхідні для цих грибів?
(не
згнилі органічні речовини, вологість ґрунту й повітря, достатня кількість
тепла, затінене світло).
В результаті обговорення учні роблять висновок:
На розвиток грибів впливають багато факторів
середовища існування – склад субстрату і наявність у ньому органічних
компонентів, інтенсивність сонячної радіації, наявність вологи, вміст в
атмосфері кисню і вуглекислого газу, а також антропогенний вплив (інтенсивність
збору, випас худоби, витоптування і т.д.).
Розповідь вчителя:
Разом з поживними речовинами із субстрату,
атмосферного повітря і води гриби можуть поглинати і накопичувати у своєму тілі
різного роду токсичні, радіоактивні та шкідливі для організму людини, речовини.
Такі гриби являють собою велику небезпеку для споживача (тому в місцях з
підвищеною радіоактивністю, поблизу доріг з автомобільним рухом, промислових
підприємств і поховань технологічних відходів виробництва збір грибів не
бажаний). Їстівні гриби, накопичуючи токсичні продукти, можуть ставати
отруйними.
2.Особливості будови та
процесів життєдіяльності шапинкових грибів
Пояснення вчителя
Більшість видів шапинкових грибів - сапрофіти (розвиваються на
перегнійному ґрунті, відмерлих рослинних залишках), та симбіонти. Вегетативне
тіло складається з гіфів, що утворюють грибницю, розташовану в субстраті. В
процесі розвитку на грибниці утворюються плодові тіла, які складаються з ніжки
та шапки (демонстрування таблиці або
проекція зображення на екран)
Робота в парах
Учням на парту роздаються колекції муляжів
пластинчастих і трубчастих грибів.
Завдання: виявіть ознаки
відмінності у грибів та розподіліть їх на дві групи.
Обговорення результатів роботи:
-
За якою ознакою
ви розподілили гриби на дві групи? (наявність
пластинок чи трубочок на нижньому боці шапки)
Пояснення
вчителя
На нижньому боці шапки, від центру до
периферії, у частини грибів розходяться пластинки, на яких розвиваються спори -
такі гриби називаються пластинчастими (сироїжки,
лисички). У деяких пластинчастих грибів є покривало-плівочка, що захищає
пластинки (опеньки). У інших грибів нижня частина шапки має трубчасту форму -
це трубчасті гриби. В трубчастих
також дозрівають спори. Їх плодові тіла м'ясисті, швидко загнивають, легко
пошкоджуються личинками комах, поїдаються слимаками.
Лабораторне дослідження
Будова шапинкових грибів
Мета: вивчити
будову шапинкових грибів; з`ясувати особливості будови плодового тіла ;
навчитися розрізняти трубчасті і пластинчасті гриби.
Матеріали та обладнання : муляжі плодових тіл
шапинкових грибів, малюнки,фотокартки, листівки.
Хід дослідження
1. Розгляньте плодове тіло шапинкового гриба. Знайдіть основні його частини: шапку і ніжку.
Замалюйте гриб та підпишіть його частини.
2. Розгляньте нижчий бік шапки трубчастого і
пластинчастого грибів. Переконайтеся у наявності великої кількості трубочок у
трубчастого гриба. Розгляньте пластинки у пластинчастого гриба.
3.Розподіліть запропоновані гриби (малюнки, фотокартки
або зображення спроектовані на екран) на
пластинчасті і трубчасті. Назви записати в зошит у два стовпчики.
4 . Зробіть висновки за
результатами роботи
Пошукова робота (робота з підручником)
-
Які способи
розмноження характерні для шапинкових грибів?
Очікувана відповідь учнів:
Розмножуються шапкові
гриби спорами, вегетативно (частинками міцелію), статево.
Пояснення вчителя:
Шапинкові гриби зв'язані
переважно з вищими рослинами, утворюючи мікоризу (підберезник з березою).
Мікориза (грибокорінь) - це співжиття міцелію гриба з коренями вищих
рослин. Явище відкрито у 1871 р Каменським.
Проектування зображення мікоризи на екран.
Питання для обговорення:
-
Яке значення
може мати мікориза для гриба і дерева?
Очікувані відповіді учнів:
Гриб допомагає рослині завоювати
важкодоступні речовини гумусу, сприяє поглинанню елементів мінерального
живлення, фіксують вільний азот і у сполуках передають рослинам, активує
ферменти вищої рослини. Від вищої рослини гриб отримує органічні речовини,
кисень, кореневі виділення, що сприяють проростанню спор.
Доповнення вчителя:
Мікориза не виявлена лише в осокових,
капустяних і водяних рослин. Гриби можуть бути зв'язані з мохоподібними, а з
водоростями утворюють лишайники.
Ігровий момент:
Гра «Грибник-знавець».
Грибник у лісі в кошик назбирав грибів, а
саме: сироїжки, маслюки, лисички, мухомори, опеньки, бліді поганки, печериці,
підберезовики, боровики, підосичники тощо.
Запитання до учнів
• Які з цих грибів ви порадили б грибникові
викинути з кошика і чому? (Мухомори,
бліді поганки тому, що вони отруйні)
• Які ще гриби, крім
названих, є отруйними?
(Учні
перелічують отруйні гриби, які їм відомі. Учитель доповнює їх, пропонуючи учням
записати отруйні представники шапинкових грибів до зошитів.)
Отруйні
гриби: мухомор червоний, мухомор білий, мухомор смердючий, мухомор пантерний,
опеньок сірчано-жовтий несправжній, опеньок цегляно-червоний, дощовик
несправжній, хрящ — молочник неїстівний (демонстрація
малюнків цих грибів або проекція зображення на екран)
Але крім отруйних, ще є
їстівні та умовно їстівні гриби.
Складання опорного конспекту:
Шапинкові гриби поділяють на:
ü
Умовно їстівні
- які необхідно перед кулінарною обробкою тривалий час варити і видалити
відвар, або вимочувати у проточній воді (сироїжки, строчки, свинушки, зморшки).
Невірне приготування може призвести до харчового отруєння.
ü
Їстівні - не
потрібно додаткової обробки (білі, підберезники, підосичники, справжні
опеньки). В Україні приблизно 200 видів їстівних грибів.
ü
Отруйні - це
гриби, що спричиняють отруєння організму (бліда поганка, мухомори, несправжні
опеньки, несправжні лисички).
Необхідно пам’ятати:
Білки грибів досить швидко розпадаються з
утворенням отруйних азотистих основ. Тому отруєння може бути викликане не
тільки отруйними, але й несвіжими їстівними грибами.
Самостійна
робота учнів:
Завдання: складіть «Правила грибника»
Очікувані відповіді учнів:
1. Збирати в лісі тільки
ті гриби, про які ви точно знаєте, що вони їстівні.
2. Гриби, що ви не
знаєте, які викликають сумнів, не слід вживати в їжу і пробувати на смак, тим
більше в сирому вигляді.
3. Ніколи не
збирайте гриби переспілі, червиві і
зіпсовані.
4. Не їжте гриби в сирому
виді.
5. Не вірте поширеній
думці про те, що отрутні гриби викликають потемніння чи цибулини, чи срібних
предметів, якщо їх опустити в посуд, де варяться гриби. Це неправильне
уявлення!
6. Не збирайте гриби,
навіть свідомо їстівні, у міських парках, скверах, дворах, а також уздовж
автомобільних доріг та залізниць. Гриби накопичують отруйні речовини і стають
непридатними в їжу.
Запитання до учнів:
-
Що необхідно
робити при перших ознаках отруєння грибами?
1) негайно промити шлунок слабким соляним
розчином;
2) незважаючи на тимчасове полегшення стану
необхідно негайно звернутися до
найближчої лікувальної установи (або викликати швидку медичну допомогу)
Повідомлення учнів про грибів - двійників
V.
Узагальнення та систематизація знань
1.Обговорення проблемного
питання,яке було поставлене на початку уроку:
-
Чому
утворюються «відьмини кола»?
Очікувана відповідь учнів: Справа в тому, що коли
умови однаково сприятливі, то грибний міцелій починає рости від центру з
однаковою швидкістю, утворюючи коло і відмираючи в середині. Грибниця
використовує велику кількість органічних і мінеральних речовин, тому в середині грибних кіл не росте трава.
2.«Мозковий штурм»
- Чим цвілеві гриби відрізняються від шапинкових?
3.«Цікаве
питання»
·
На основі
власного досвіду обговоріть правила збирання грибів.
Відповідь учнів:
Під
час збирання грибів не можна руйнувати грибницю. Плодове тіло гриба слід не
висмикувати, а відкручувати, але не зрізати ніжку. На місці зрізу оселяються
мікроорганізми, що спричиняють загнивання грибниці.
VІ.
Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з
відкритими реченнями, наприклад:
• «На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям
було…».
• «Урок важливий, тому що…»
• «Мені сподобалось…»
• «Мені не сподобалось…»
• «Від наступного уроку я чекаю….»
VІІ.
Домашнє завдання
1.Завдання для всього
класу.
Прочитати відповідний
параграф
2.Індивідуальні та
творчі завдання
- Скласти п’ять тестових завдань на встановлення декількох вірних
відповідей
Немає коментарів:
Дописати коментар