«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Тема:Групи грибів: симбіотичні – мікоризоутворюючі шапинкові гриби

Мета: дати загальну характеристику шапинкових грибів; ознайомити учнів із особливостями будови шапинкових грибів, вказати на їх різноманітність, екологічне і практичне значення; навчити учнів відрізняти за характерними ознаками їстівні гриби від отруйних; формувати навички  надання першої допомоги потерпілому при  отруєнні грибами;  удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; формувати повагу до життя як найвищої цінності.
Очікувані результати:  учні називають найпоширеніші види грибів своєї місцевості; наводять приклади їстівних та отруйних грибів свого краю, співіснування грибів з рослинами; порівнюють за визначеними ознаками цвілеві та шапинкові гриби;  пояснюють взаємозв’язок грибів і вищих рослин;  застосовують знання для профілактики отруєнь грибами
Тип уроку:   комбінований
І.Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1.Індивідуальна робота учнів за картками
2. Вправа «Шпаргалка з помилками»
Учні обмінюються з сусідом по парті  «шпаргалками» з помилками, які підготували вдома і виправляють помилки
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя:
    Найбільше легенд і вірувань існує навколо так званих «відьминих кіл» – груп грибів, що зростають у формі кілець. У давнину вірили, що це відьми (феї) вночі водили хороводи і витоптували колами землю, а на ранок на тому місці виростали гриби. В Німеччині та Франції вірили, що в цих кільцях відьми і чорти влаштовували свої шабаші. Були й інші цікаві думки: нібито, ці кільця вказують на місця захоронення скарбів, які закопали гноми і тролі. Але щоб знайти і викопати скарб, треба було натерти очі розрив-травою, щоб побачити золото. Справа ускладнювалася тим, що розрив-траву потрібно було знайти під час цвітіння. А цвіла вона, як і папороть, тільки на Івана Купала опівночі. Цвітіння тривало дуже короткий час, і ніхто не встигав прочитати потрібні для цього випадку три молитви. Тому і зачарованого скарбу у відьминих кільцях ще ніхто не знаходив. В Голландії вважали, що в цих кільцях відьми та інша нечисть вночі збивають масло, а тому селяни намагались не випасати корів в середині кільця, щоб не зіпсувати молока. Більшість людей також всіляко уникали цих місць і не збирали там грибів. Дехто шукав більш правдоподібні пояснення і робили припущення, що ці кільця утворилися від удару блискавки. І навіть побутувала думка, ніби відьмині кола – це місця висадки інопланетян.
Постановка проблемного питання:
-          А як же все відбувається насправді?
На це запитання ви дасте відповідь в кінці уроку.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями  мети і завдань уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Середовища існування шапинкових грибів
Питання для обговорення:
-          Де можна зустріти шапинкові гриби?
(можливі відповіді учнів: у лісі, на галявині, на луках, на старих пеньках тощо)
-          Які фактори зовнішнього середовища необхідні для цих грибів?
 (не згнилі органічні речовини, вологість ґрунту й повітря, достатня кількість тепла, затінене світло).
В результаті обговорення  учні роблять висновок:
 На розвиток грибів впливають багато факторів середовища існування – склад субстрату і наявність у ньому органічних компонентів, інтенсивність сонячної радіації, наявність вологи, вміст в атмосфері кисню і вуглекислого газу, а також антропогенний вплив (інтенсивність збору, випас худоби, витоптування і т.д.).
Розповідь вчителя:
  Разом з поживними речовинами із субстрату, атмосферного повітря і води гриби можуть поглинати і накопичувати у своєму тілі різного роду токсичні, радіоактивні та шкідливі для організму людини, речовини. Такі гриби являють собою велику небезпеку для споживача (тому в місцях з підвищеною радіоактивністю, поблизу доріг з автомобільним рухом, промислових підприємств і поховань технологічних відходів виробництва збір грибів не бажаний). Їстівні гриби, накопичуючи токсичні продукти, можуть ставати отруйними.
2.Особливості будови та процесів життєдіяльності шапинкових грибів
Пояснення вчителя
         Більшість видів шапинкових  грибів - сапрофіти (розвиваються на перегнійному ґрунті, відмерлих рослинних залишках), та симбіонти. Вегетативне тіло складається з гіфів, що утворюють грибницю, розташовану в субстраті. В процесі розвитку на грибниці утворюються плодові тіла, які складаються з ніжки та шапки (демонстрування таблиці або проекція зображення на екран)
Робота в парах
Учням на парту роздаються колекції муляжів пластинчастих і трубчастих грибів.
Завдання: виявіть ознаки відмінності у грибів та розподіліть їх на дві групи.
Обговорення результатів роботи:
-          За якою ознакою ви розподілили гриби на дві групи? (наявність пластинок чи трубочок на нижньому боці шапки)
 Пояснення вчителя
     На нижньому боці шапки, від центру до периферії, у частини грибів розходяться пластинки, на яких розвиваються спори - такі гриби називаються пластинчастими (сироїжки, лисички). У деяких пластинчастих грибів є покривало-плівочка, що захищає пластинки (опеньки). У інших грибів нижня частина шапки має трубчасту форму - це трубчасті гриби. В трубчастих також дозрівають спори. Їх плодові тіла м'ясисті, швидко загнивають, легко пошкоджуються личинками комах, поїдаються слимаками.
Лабораторне дослідження
Будова шапинкових грибів
Мета:  вивчити будову шапинкових грибів; з`ясувати особливості будови плодового тіла ; навчитися розрізняти трубчасті і пластинчасті гриби.

Матеріали та обладнання : муляжі плодових тіл шапинкових грибів, малюнки,фотокартки, листівки.

                                                               Хід дослідження

1. Розгляньте плодове тіло шапинкового гриба.  Знайдіть основні його частини: шапку і ніжку. Замалюйте гриб та підпишіть його частини.

2. Розгляньте нижчий бік шапки трубчастого і пластинчастого грибів. Переконайтеся у наявності великої кількості трубочок у трубчастого гриба. Розгляньте пластинки у пластинчастого гриба.

3.Розподіліть запропоновані гриби (малюнки, фотокартки або зображення спроектовані на екран)  на пластинчасті і трубчасті. Назви записати в зошит у два стовпчики.
4 . Зробіть висновки за результатами роботи

Пошукова робота (робота з підручником)
-          Які способи розмноження характерні для шапинкових грибів?
Очікувана відповідь учнів:
Розмножуються шапкові гриби спорами, вегетативно (частинками міцелію), статево.
Пояснення вчителя:
Шапинкові гриби зв'язані переважно з вищими рослинами, утворюючи мікоризу (підберезник з березою). Мікориза (грибокорінь)  - це  співжиття міцелію гриба з коренями вищих рослин. Явище відкрито у 1871 р Каменським.
Проектування зображення мікоризи на екран.
Питання для обговорення:
-          Яке значення може мати мікориза для гриба і дерева?
Очікувані відповіді учнів:
    Гриб допомагає рослині завоювати важкодоступні речовини гумусу, сприяє поглинанню елементів мінерального живлення, фіксують вільний азот і у сполуках передають рослинам, активує ферменти вищої рослини. Від вищої рослини гриб отримує органічні речовини, кисень, кореневі виділення, що сприяють проростанню спор.
Доповнення вчителя:
  Мікориза не виявлена лише в осокових, капустяних і водяних рослин. Гриби можуть бути зв'язані з мохоподібними, а з водоростями утворюють лишайники.
Ігровий момент:
  Гра «Грибник-знавець».
 Грибник у лісі в кошик назбирав грибів, а саме: сироїжки, маслюки, лисички, мухомори, опеньки, бліді поганки, печериці, підберезовики, боровики, підосичники тощо.
Запитання до учнів
 • Які з цих грибів ви порадили б грибникові викинути з кошика і чому? (Мухомори, бліді поганки тому, що вони отруйні)
• Які ще гриби, крім названих, є отруйними?
 (Учні перелічують отруйні гриби, які їм відомі. Учитель доповнює їх, пропонуючи учням записати отруйні представники шапинкових грибів до зошитів.)
 Отруйні гриби: мухомор червоний, мухомор білий, мухомор смердючий, мухомор пантерний, опеньок сірчано-жовтий несправжній, опеньок цегляно-червоний, дощовик несправжній, хрящ — молочник неїстівний (демонстрація малюнків цих грибів або проекція зображення на екран)
Але крім отруйних, ще є їстівні та умовно їстівні гриби.
Складання опорного конспекту:
Шапинкові гриби поділяють на:
ü  Умовно їстівні - які необхідно перед кулінарною обробкою тривалий час варити і видалити відвар, або вимочувати у проточній воді (сироїжки, строчки, свинушки, зморшки). Невірне приготування може призвести до харчового отруєння.
ü  Їстівні - не потрібно додаткової обробки (білі, підберезники, підосичники, справжні опеньки). В Україні приблизно 200 видів їстівних грибів.
ü  Отруйні - це гриби, що спричиняють отруєння організму (бліда поганка, мухомори, несправжні опеньки, несправжні лисички).
Необхідно пам’ятати:
  Білки грибів досить швидко розпадаються з утворенням отруйних азотистих основ. Тому отруєння може бути викликане не тільки отруйними, але й несвіжими їстівними грибами.
Самостійна робота учнів:
Завдання:  складіть «Правила грибника»
Очікувані відповіді учнів:
1. Збирати в лісі тільки ті гриби, про які ви точно знаєте, що вони їстівні.
2. Гриби, що ви не знаєте, які викликають сумнів, не слід вживати в їжу і пробувати на смак, тим більше в сирому вигляді.
3. Ніколи не збирайте  гриби переспілі, червиві і зіпсовані.
4. Не їжте гриби в сирому виді.
5. Не вірте поширеній думці про те, що отрутні гриби викликають потемніння чи цибулини, чи срібних предметів, якщо їх опустити в посуд, де варяться гриби. Це неправильне уявлення!
6. Не збирайте гриби, навіть свідомо їстівні, у міських парках, скверах, дворах, а також уздовж автомобільних доріг та залізниць. Гриби накопичують отруйні речовини і стають непридатними в їжу.
Запитання до учнів:
-          Що необхідно робити при перших ознаках отруєння грибами?
 1) негайно промити шлунок слабким соляним розчином;
 2) незважаючи на тимчасове полегшення стану необхідно негайно звернутися  до найближчої лікувальної установи (або викликати швидку медичну допомогу)
Повідомлення учнів про грибів - двійників
V. Узагальнення та систематизація знань
1.Обговорення проблемного питання,яке було поставлене на початку уроку:
-          Чому утворюються «відьмини кола»?
Очікувана відповідь учнів: Справа в тому, що коли умови однаково сприятливі, то грибний міцелій починає рости від центру з однаковою швидкістю, утворюючи коло і відмираючи в середині. Грибниця використовує велику кількість органічних і мінеральних речовин, тому  в середині грибних кіл не росте трава.
2.«Мозковий штурм»
  • Чим цвілеві гриби відрізняються від шапинкових?
3.«Цікаве питання»

·         На основі власного досвіду обговоріть правила збирання грибів.

Відповідь учнів:
Під час збирання грибів не можна руйнувати грибницю. Плодове тіло гриба слід не висмикувати, а відкручувати, але не зрізати ніжку. На місці зрізу оселяються мікроорганізми, що спричиняють загнивання грибниці.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Технологія «Незакінчені речення»
Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:
•          «На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…».
•          «Урок важливий, тому що…»
•          «Мені сподобалось…»
•          «Мені не сподобалось…»
•          «Від наступного уроку я чекаю….»
VІІ. Домашнє завдання
1.Завдання для всього класу.
Прочитати відповідний параграф
2.Індивідуальні та творчі  завдання

  • Скласти п’ять тестових завдань на встановлення декількох вірних відповідей

Немає коментарів:

Дописати коментар