«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Уроки - екскурсії 7 клас

Тема уроку:  Екскурсія «Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні»
Мета уроку: розширити і узагальнити знання про пристосованість організмів до умов середовища і сумісного  життя в природному угрупованні; формувати і розвивати поняття про взаємозв’язки різних організмів між собою; розвивати в учнів дослідницькі навички, вміння спостерігати в природі; виховувати бережливе і свідоме ставлення до природи
Очікувані результати: учні  спостерігають та описують пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні; називають зв’язки, між організмами в екосистемах; складають ланцюги живленнязнають та  дотримуються правил   поведінки   у природі.
Обладнання: блокноти, олівці, фотоапарат, сачок, бінокль, визначник рослин і тварин тощо
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок
І.Організаційний етап
І. Підготовка до екскурсії.
1. Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:                     
  • Місце проведення екскурсії;
  • Маршрут та об’єкти спостережень.
2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
ІІ. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2. Інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів.
3. Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження за природною екосистемою
4. Бесіда або розповідь (по прибутті на обєкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.
IІІ. Самостійне виконання учнями завдань під контролем вчителя
Робота в групах:
(Кожній групі виділяється вчителем ділянка лісу (луки тощо), на якій вони працюють і виконують завдання.)
1.Визначить рослини на певній ділянці, їх кількісне співідношення (укажіть  рослини, які переважають).
2.Опишіть склад ярусів і виявіть екологічно рівноцінні рослини як у кожному ярусі, так і в різних ярусах.
3. Знайдіть тварин або наслідки їх життєдіяльності на поверхні ґрунту, зверніть увагу на колір і зовнішню будову кожної тварини, виз­начте види.
4. За допомогою сачка спробуйте спіймати комах, що літають. Розгляньте їх будову і забарвлення, визначте вид за визначником.
5. Проведіть спостереження за птахами (краще розглядати їх у бінокль), встановіть види, підрахуйте їх кількість.
6.Встановіть особливості пристосування організмів до умов середовища.
7. Які пристосування мають тварини і рослини до сумісного життя  в цій екосистемі?
ІV.  Звіт про виконання роботи. Узагальнення й систематизація результатів роботи.
Узагальнююча бесіда
1.Які рослини і тварини ви спостерігали на екскурсії?
2. Яких організмів за характером живлення більше і чому?
3.У чому полягає пристосованість організмів до спільного існуван­ня в екосистемі?

Узагальнення результатів спостереження, формулювання висновку про взаємозв’язки рослин і тварин у даній екосистемі.
V.Підбиття підсумків екскурсії
Самооцінювання учнями своїх знань та практичних умінь.  Учитель звертає увагу на те, що здобуті на екскурсії знання учні використають впродовж наступних занять.
1. Підбиття підсумків роботи в групах (самооцінка)
Вибране підкреслити.
А) Чи кожен учасник групи прийняв участь у роботі?
                     Так.   Ні.
Б) Чи виконували завдання до кінця?
               Так. Не зовсім. Ні.
В) Чи задоволені своєю роботою?
              Так.  Не зовсім.  Ні.
2. Підбиття підсумків роботи вчителем
А) Яка група швидко і правильно виконала завдання?
Б) Як працював весь клас?
В) Як працювали окремі учні?

Г) Відзначення найактивніших і найуважніших учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар