«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Уроки - екскурсії 7 клас

Тема уроку: Екскурсія «Різноманітність тварин свого краю»
Мета уроку: розширити та поглибити знання учнів про тваринний  світ, ознайомити учнів з видовим складом тварин, що мешкають у найближчому оточенні; удосконалювати уміння учнів проводити спостереження в природі, працювати в групах, навчати учнів застосовувати здобуті знання у життєвих ситуаціях; розвивати творче і логічне мислення, інтерес до вивчення біології; виховувати любов та бережливе ставлення учнів до природи, розвивати в них екологічну свідомість для формування екологічного мислення.
Очікувані результати: учні розпізнають  і називають тварини свого регіону; наводять приклади пристосувань тварин до середовища існування; розпізнають птахів по голосам;  роблять висновки про необхідність охорони тварин
Обладнання: блокноти, олівці, фотоапарат, бінокль, визначник тварин, пташиних гнізд тощо
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок
І.Організаційний етап
І. Підготовка до екскурсії.
1. Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:                     
  • Місце проведення екскурсії;
  • Маршрут та об’єкти спостережень.
2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
ІІ. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій.
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2. Інструктаж з безпеки життєдіяльності учнів,  а також бесіда за такими запитаннями:
Ø  Чому не можна шуміти  в лісі?
Ø  Чому не можна трясти дерева, ламати гілки?
Ø  Чому не можна користуватись сірниками?
Ø  Чому необхідно пильно дивитись під ноги?
Ø  Чому не потрібно рвати квіти, мохи, гриби?
Ø  Чому людина приходить до лісу?
3.Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження .
4. Бесіда або розповідь (по прибутті на об’єкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.
IІІ. Самостійне виконання учнями завдань під контролем вчителя.
Робота  в групах.
                               Інструктивна картка (видається кожній групі)
1.Знайдіть мурашник, опишіть як він  побудований, встановіть його розміри. З'ясуйте кількість мурашиних стежок, куди вони ведуть, їх довжину. Простежте, що мурашки несуть у гніздо. Зробіть висновки, чим живляться мурашки, яке їх значення у природі.
2. Розгляньте рослини вашої ділянки, відмітьте наявність  чи відсутність пошкодження рослин тваринами.  Зробіть припущення про можливих тварин – шкідників рослин в цьому лісі.
3. Знайдіть на виділеній вам території гнізда птахів, опишіть їх форму. Встановіть з якого будівельного матеріалу виготов­лені гнізда. Визначте, кому належать знайдені гнізда (можна використати визначник пташиних гнізд).
4.Прислухайтесь до звуків, які ви чуєте і виділіть серед них голоси птахів. Встановіть, яким птахам вони належать. Зверніть увагу  на чисельність птахів, яких ви зустріли під час екскурсії. Чи знаєте ви їх назви?

5. Знайдіть у лісі нори ссавців. Виміряйте їх діаметр і визначте, кому вони належать, чи є поряд сліди цих тварин. Зробіть висновок про значення цих тварин у житті лісу.

ІV. Звіт про виконання роботи. Узагальнення  й систематизація результатів роботи.
Заслуховуються звіти кожної групи, після чого учасники інших груп можуть ставити запитання, якщо їм щось незрозуміло чи вони з чимось не погоджуються у заслуханому звіті.
V. Підбиття підсумків екскурсії
Учитель аналізує звіт кожної групи, визначає позитивні сторони та недоліки.
Заключне слово вчителя

Який великий і багатий світ, в якому ми живемо. Яка яскрава і різнобарвна природа навколо нас! «Ми не маємо права руйнувати те, що створювалося не нами. Не можемо вирішувати долю живих істот». Так пишуть упорядники Червоної книги України. 

Час, коли людина вважала себе «царем природи» і безжально винищувала живий світ планети, вже минув. Кожен вид рослин і тварин планети вплетений до чудової сітки життя. Перед людством постає одне із найважливіших завдань — збереження всього видового різноманіття видів та форм живих істот, які населяють землю. Ми повинні берегти рідну землю, все розмаїття живого від малесенької комахи до могутнього зубра.

Немає коментарів:

Дописати коментар