«Природа оточує нас загадками, і спроби їх розвязання належать до найбільших радощів життя» У.Рамзай

Календарне планування 10 клас

       Біологія і екологія         
(2 години на тиждень)
   (рівень стандарту)

Тема уроку

Кіль.

годин

Дата

 

 

Вступ (3 год.)

 

 

 

1

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.

1

 

 

2

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

1

 

 

3

Фундаментальні  властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.

1

 

 

 

                Тема 1. Біорізноманіття (13 год.)

 

 

 

4

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. 

1

 

 

5

Сучасні критерії виду.

Лабораторна робота

1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя).

1

 

 

6

Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування.

1

 

 

7

Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.

1

 

 

8

Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

1

 

 

9

Узагальнення знань

1

 

 

10

Прокаріотичні організми: бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування.

1

 

 

11

Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування.

1

 

 

12

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. 

1

 

 

13-15

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції

3

 

 

16

Узагальнення знань

1

 

 

 

Тема 2.  Обмін речовин і перетворення енергії    (14 год.)

 

 

 

17-18

Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

2

 

 

19

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем.

1

 

 

20

Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів

1

 

 

21

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. 

1

 

 

22

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

1

 

 

23

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму.

1

 

 

24

Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

1

 

 

25

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

1

 

 

26

Практичні роботи

1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.

1

 

 

27

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

1

 

 

28

Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.  

1

 

 

29

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

1

 

 

30

Контрольна робота №1

1

 

 

 

Тема 3. Спадковість і мінливість ( 23 год.)

 

 

 

31

Основні поняття генетики

1

 

 

32-33

Закономірності спадковості

2

 

 

34-36

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки.

3

 

 

37

Практичні роботи

2. Розв’язування типових генетичних задач.

1

 

 

38

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

1

 

 

39

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.

1

 

 

40

Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

1

 

 

41

Сучасний стан досліджень геному людини. Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

1

 

 

42

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

1

 

 

43

Узагальнення знань

1

 

 

44

Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини.

1

 

 

45

Лабораторні роботи

2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

1

 

 

46

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації.

1

 

 

47

Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

1

 

 

48

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

1

 

 

49

Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях.

1

 

 

50

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

1

 

 

51

Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

1

 

 

52

Захист проекту: створення буклету, постеру,  презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо

орієнтовні теми:

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

Скринінг-програми для новонароджених.

Генотерапія та її перспективи. 

1

 

 

53

Контрольна робота №2

1

 

 

 

Тема 4. Репродукція та розвиток  (12 год.)

 

 

 

54

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

1

 

 

55

Особливості процесів регенерації організму людини.

1

 

 

56

Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики.

1

 

 

57

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають.

1

 

 

58

Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.

1

 

 

59

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань

1

 

 

60

Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.  Лабораторні роботи

3. Вивчення будови статевих клітин людини.

1

 

 

61

Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю

1

 

 

62

Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини

1

 

 

63

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції).

Лабораторні роботи

4. Вивчення етапів ембріогенезу.

1

 

 

64

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

1

 

 

65

Узагальнення знань

1

 

 

66

Повторення

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар